Onder de titel Culturele sector tussen dood en hoop. Hoe nu verder? heb ik recent onderzoek gedaan naar de versterking van cultureel ondernemerschap in Den Haag. Daarin heb ik getracht een antwoord te geven op de bezuinigingen mede veroorzaakt door de financiële...
Lees meer
Ketens en clusters Samenwerking centraal bij BMC Cultuurconferentie
Het vierde jaar op rij organiseerde BMC haar cultuurconferentie. Thema van 2013: ketenvorming en clusters in de culturele sector. Het bleek een gevoelig onderwerp, met veel positieve reacties en praktijkcases maar ook kritische geluiden en vraagtekens. MMNieuws...
Lees meer
Handen in elkaar Ketenvorming in de theatersector
In de afgelopen twee decennia is met name door de gemeentelijke overheden ingezet op clustering van verschillende culturele functies op één centrale locatie in de stad: het theater in combinatie met bijvoorbeeld een bibliotheek en een kunsteducatieve functie. Deze...
Lees meer
Houd me vast Samenwerking in de bibliotheeksector
Een liefdesliedje, een boek over relaties, een uitdrukking. Mijn eerste associatie is die van het liedje van Volumia dat begint met Niemand weet waarom. Het blijkt ook een bestseller te zijn van Sue Johnson over relaties. Een relatie beginnen zonder dat boek te lezen...
Lees meer
Schuivende panelen in de cultuureducatie Blijf de leerling centraal stellen
In de wereld van de cultuureducatie is sprake van grote verschuivingen: zowel in het landelijk, provinciaal als in het gemeentelijk beleid wordt de prioriteit verlegd van de buitenschoolse amateurkunst naar binnenschools cultuuronderwijs. Het blijft echter niet alleen...
Lees meer
Nieuwe cultuurpaleizen Op naar de toekomst?
In steden als Groningen, Arnhem, Enschede, Utrecht, Tilburg, Amersfoort en Zaanstad worden momenteel spectaculaire nieuwe cultuurclusters voorbereid (of al gebouwd), geïnspireerd op onder meer de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA), met 170.000 leden en meer...
Lees meer
Meer bezoekers trekken en geld verdienen Quick wins in tijden van krimp
Buiten was het koud, wit en glibberig, maar binnen was het gezellig en vooral leerzaam! ACMC, de netwerkorganisatie voor marketeers in de culturele sector organiseerde donderdag 14 februari haar congres met het thema Quick Wins in Muziekgebouw aan ’t IJ. Wat kun...
Lees meer
De opkomst van de musical
Het aantal musicals in het lopende theaterseizoen is gigantisch. In 2001/2002 doen zon twintig musicals de Nederlandse theaters aan. Het zijn vertaalde versies van Broadwaysuccessen of originele vaderlandse producties, musicalversies van filmklassiekers of bewerkingen...
Lees meer
Opgemerkt
Kunst en commercie gaan perfect samen In een vorige functie, die van salesmanager, organiseerde Jeroen Schuijf een roadshow met een vrachtwagen waarop Corneille een kunstwerk had aangebracht. Deze Cobra-tour, het grootste rijdende kunstwerk van Europa, werd een groot...
Lees meer
Databasemarketing in deSingel Internationaal Kunstcentrum
deSingel is een multidisciplinair kunstcentrum. Vanuit n artistieke visie en volgens dezelfde veeleisende kwalitatieve criteria worden theater, dans, muziektheater, ernstige muziek, jazz en architectuur binnen een internationaal georinteerd programma gepresenteerd en...
Lees meer