Er is weinig veranderd. Die conclusie wordt in de museumwereld nog vaak getrokken nadat de resultaten van een publieksonderzoek bekend worden gemaakt. Maar is er ook niets veranderd? In het gemiddelde publieksonderzoek krijgt de klant maar geringe aandacht. Een op de...
Lees meer
Oog om Oog Maandelijks een emailwisseling tussen twee communicatieprofessionals over vorm, beeld en inhoud. De rubriek Oog om Oog staat onder redactie van Rolf Hermsen. In de vorige Oog om Oog werden twee fotobijschriften verwisseld: meest links stond de afbeelding...
Lees meer
Congresverslag: Cultuur mt toerisme instrument voor succesvolle citymarketing
Cultuur vooropBarcelona functioneerde dit jaar als gaststad voor de jaarlijkse IFEA-Europe conferentie. De International Festival and Event Association is van origine een Amerikaanse vereniging van festivalorganisatoren. Opvallend is dat deze organisatie geen thema-...
Lees meer
Geen budget en een lek depot Benarde financile situatie zet toekomst museum Suriname op het spel
Het Surinaams Museum in Paramaribo maakt moeilijke tijden door. Een teruglopend aantal bezoekers, tegenvallende inkomsten en onenigheid met Haagse ambtenaren dreigen het enige museum in de voormalige kolonie de kop te kosten. Directeur Laddy van Putten blijft ondanks...
Lees meer
Congresagenda
9-11 mei 2000LondenTiLE: trends and technologies in the leisure industryInformatie: Business Design Centret +44(0)171359353510-11 mei 2000HoofddorpDoelgericht website management, tweedaagse studiebijeenkomstInformatie: Focus Conferences BV, t 020 305 9159, f 020 671...
Lees meer
Wetenschap als publiekstrekker Wetenschapsattracties en attractiewetenschap
Op 10 mei jongstleden hield Stan Boshouwers van Tinker Imagineers een lezing op de TiLE-conferentie in Londen. De lezing, die werd ingeleid door Marten Knip van Stichting WeTeN, ging over de samenwerking van die stichting, Tinker en zes Nederlandse themaparken in het...
Lees meer
Flexibilisering en vrije tijd
Het woord flexibel heeft een positieve klank, gekoppeld als het is aan eigenschappen als plooibaar, soepel en meegaand (wie zou er niet flexibel willen zijn?). Het woord flexibilisering heeft echter eerder een negatieve klank, en wordt geassocieerd met begrippen als...
Lees meer
Musea op zoek naar een persoonlijke relatie met de bezoeker
Marketing, leisure, doelgroepen, publiekgerichtheid: het behoort inmiddels allemaal tot het museumjargon. Veel is echter nog onduidelijk. Met het besluit dat je als museum meer en een breder publiek wilt trekken, rijst meteen de vraag hoe dat dan moet. De Raad voor...
Lees meer
Web design tips
De gebruikerVerplaats je om te beginnen in de gebruiker van je website. Wat kan/wil ik daar krijgen/vinden? Is het bruikbaar, betrouwbaar en uniek? Internetgebruikers willen snel en up-to-date informatie. Ze hebben een voorkeur voor een logische structuur en geven...
Lees meer
Opgemerkt
Seniorenmarkt nader geanalyseerdDe groep 45-plussers zal de komende twintig jaar toenemen van 6 naar 8 miljoen. Een stijging van maar liefst twee miljoen. Dit is op zichzelf een belangrijk demografisch gegeven. Nog interessanter wordt het wanneer gekeken wordt naar...
Lees meer