Sponsor- en fondsenwerving als strategisch marketinginstrument Menigeen in de culturele wereld beschouwt het werven van sponsors, ofwel zelf actief op zoek gaan naar extra – private gelden, als noodzakelijk kwaad. Maar wie planmatig aan de slag gaat, kan er een...
Lees meer
Vele musea en gemeenten hebben bij ons aangeklopt met de vraag hoe we aan de hand van bronnen die aanwezig zijn in een stad een levensverhaal neer kunnen zetten. Een biografie aan de hand van een verzameling culturele sporen die werkende en spelende mensen hebben...
Lees meer
Het laatste (dubbel)nummer van MMNieuws voor de zomer (4/5) staat in het teken van Festivals en Evenementen. – Met artikelen over gemeentelijk evenementenbeleid, over een Handleiding voor effectenmeting van evenementen, de marketing van festivals, een paar...
Lees meer
Het maartnummer van Boekman (tijdschrift voor kunst, cultuur en beleid) gaat in zijn geheel over Kunst en Geld zoals in Nederland gebruikelijk genterpreteerd als Kunst en Subsidie. De vraag die centraal stond was: heeft het Nederlandse subsidiestelsel zijn langste...
Lees meer
Het Van Gogh Museum is een van de weinige musea in Nederland die merchandising serieus aanpakken. MMNieuws legde daarom Andr Feiner enkele vragen voor over de ontwikkeling van merchandising in de vrijetijds- en amusementsindustrie. Zo vroegen we hem naar de...
Lees meer
Wist u dat de luier n van de meest geavanceerde producten op de markt is? Tenminste als we John Thackara van Doors of perception moeten geloven. Jaren van Research & Development gingen vooraf aan de pamper zoals we die nu kennen. En wat levert het ons op? Een...
Lees meer
Met de toenemende verzelfstandiging van culturele instellingen, het terugtrekken van de overheid waar het gaat om subsidies en de herhaalde aandrang vanuit politiek Den Haag op het aanboren van nieuwe publieksgroepen is het belang van marketing binnen de culturele...
Lees meer
Naar aanleiding van: Engelen, E. & A.-J. Smit (2006), Financile internationalisering en de Zuidas. In: Rooilijn, februari 2006. Schaik, C. van (2004), Among Orangutans. Red Apes and the Rise of Human Culture. Harvard University Press. Dankzij internet zijn...
Lees meer
Speciaal voor de vijftigplusser werd in 2002 omroep Max in het leven geroepen. Volgens de voorzitter van de omroep vormen vijftigplussers d doelgroep voor culturele instellingen. Zij hebben tijd en geld om naar kunst te gaan kijken. Bovendien sluiten kunst en cultuur...
Lees meer
Meer kennis over het Amsterdamse cultuurpubliek, meer inzicht in de samenstelling van het publiek van individuele instellingen en het in kaart brengen van mogelijkheden voor collectieve doelgroepgerichte marketing. Dat waren de doelstellingen van een...
Lees meer