Aanleiding voor dit gesprek is de heisa rond het stellen van eisen aan de marketing van culturele instellingen door het Fonds voor Podiumprogrammering en Marketing. Het aanvraagformulier dat het FPPM heeft laten opstellen door een extern adviseur blijkt dermate...
Lees meer
Meer geld voor e-cultuur
Bij veel beeldend kunstenaars en instel- lingen voor beeldende kunst is nog weinig besef voor de kansen die digitale media, vooral internet, bieden voor culturele vernieuwing, en evenmin voor de rol die culturele instellingen en makers in de informatiesamenleving...
Lees meer
MAW: Working with the enemy Rubriek: MAW (Met Andere Woorden)
Keynote-spreker op het ACMC-congres was Ivan Wadeson, directeur van Arts About Manchester (AAM) en voorzitter van de Arts Marketing Association. Wadeson (37) arriveerde laat in het Boijmans en moest al snel weer terug naar Engeland, maar vond tijdens de lunch drie...
Lees meer
CRM bij theaters, poppodia en bioscopen?
Het publiek van culturele organisaties wordt kritischer en stelt steeds meer eisen. Het aanbod in de cultuur- en vrijetijdsmarkt is in de afgelopen jaren verveelvoudigd (De Haan et al, 2003). Het ministerie van OCW stelt minder geld beschikbaar voor de sector...
Lees meer
Leeswijzer: Moslimextremisme en oude media
Nederland heeft de laatste weken kunnen voelen wat de clash of civilizations betekent. Een van de kenmerken van deze clash is dat niet alle actoren aan het openbare debat deelnemen. Moslimextremisten discussiren niet met andersdenkenden. Dat is een ramp, want...
Lees meer
Welke kant moet het op met de Centra voor de Kunsten? Onderwijs, vrijetijd of sociaal-cultureel werk
De Centra voor de Kunsten, beter bekend als de CVKs, hebben niet gemakkelijk, deze dagen. De voorziening is weliswaar goed gespreid over het hele land met 230 centra en voor de diverse cursussen is er, met een totaal van zon 400.000 cursisten, sprake van tamelijk...
Lees meer
Rectificatie/aanvulling
In MMNieuws 1 van dit jaar stond het artikel Welke Kant moet het op met de Centra voor de Kunsten? Dit stuk was een vervolg op een expertmeeting georganiseerd door Cultuurnetwerk Nederland in nauwe samenwerking met De Kunstconnectie, wat ten onrechte niet vermeld...
Lees meer
Marketing en strategie in de praktijk
Als je binnen de eigen organisatie gaat werken aan een nieuwe marketing- of organisatiestrategie is het geruststellend om terug te kunnen vallen op beproefde modellen. Zo sta je wat sterker. En je hebt het gevoel dat je geen belangrijke zaken over het hoofd ziet....
Lees meer
Creative Commons en het auteursrecht; Een kwestie van balans
Onze maatschappij verandert constant. Taal, cultuur en de manier waarop we samenleven: alles is aan verandering onderhevig. En in de afgelopen dertig jaar is er zeker met de verregaande digitalisering veel veranderd. Er zijn nieuwe mogelijkheden ontstaan die voorheen...
Lees meer
Digitaal voorportaal: Erfgoedliefhebbers en het internet
Dit zou het utopia moeten zijn van genteresseerden in cultureel erfgoed: het digitale walhalla om de virtuele hoek. Maar zitten die erfgoedliefhebbers de genealogen, streekhistorici, museumkaarthouders, archieftijgers in werkelijkheid wel op al dat digitale erfgoed te...
Lees meer