Selecteer een pagina

Algemeen

Kunst en bedrijfsleven: het kan intiemer

De museumdirecteur die na het ondertekenen van een sponsordeal de hand schudt van de bestuursvoorzitter van een bank. Het is de vleesgeworden ontmoeting tussen kunst en commercie. Toch is kunstsponsoring – zeker als we het zien als een opstap naar verdergaande... Lees meer

In het volgende nummer

Het laatste (dubbel)nummer van MMNieuws (9/10) staat weer in het teken van internet en nieuwe media. En dan met name besteedt een aantal artikelen aandacht aan de culturele consument als co-producent. Consumer generated content is een belangrijke trend. De consument... Lees meer

Nederland in digitale kopgroep

Nederland behoort in Europa tot de koplopers bij het bezit en het gebruik van nieuwe media. Recente cijfers van Eurostat (november 2006) wijzen uit dat 52% van de huishoudens in de 25 EU-landen toegang tot internet heeft. In Nederland is dat maar liefst 80%. Ook met... Lees meer

Schoonmaak

Elke vijf jaar transformeert het slaperige Kassel aan de voormalige Oostduitse grens in een wereldevenement op het gebied van kunst en cultuur. De Documenta beleeft in de zomer van 2007 zijn 12e editie en doet wederom gedurende 100 dagen van zich spreken. Elke... Lees meer

Drie nieuwe broedplaaten in Amsterdam

Maar liefst drie Amsterdamse broedplaatsen openden in de maanden september en oktober van 2007 officieel hun deuren. NDSM Kunststad, Urban Resort (in het oude Volkskrantgebouw) en Beehive in Slotervaart hebben alle drie een eigen profiel en werkwijze. NDSM Kunststad,... Lees meer

Cultuurprofijt van belastingen

Nederland kent een groot aantal fiscale faciliteiten voor kunst en cultuur. Deze worden echter niet altijd optimaal ingezet als financieringsmiddel voor de kunsten. Dat is jammer, want behalve dat belastingsubsidies voor extra inkomsten kunnen zorgen, kunnen bepaalde... Lees meer

Column Rob van Steen; Uit met de pret

Eerlijk gezegd valt het me zwaar tegen. De culturele en creatieve sector is volgens onderzoeksbureau EIM een middenmotor op de ranglijst van innovatieve sectoren in Nederland. Terwijl volgens mij de ene na de andere innovatieve modegolf over de sector raast. Vorig... Lees meer

Ondernemen in educatie

Festivals worden steeds ondernemender op het vlak van educatie. Waren het er in 2005 nog maar acht, anno 2007 bleken 18 van de ruim 450 festivals een educatiepakket aan te bieden op hun website. Voor Dirk Noordman, directeur van Adviesbureau Cultuurtoerisme, een reden... Lees meer