Hoe kunnen bedrijven het beste inspelen op trends? Dat legt trendkundige Hilde Roothart uit in het hieronder samengevatte artikel. Fase 1: trendonderzoek: geen navelstaarderijBelangrijk is om niet alleen een sterkte/zwakte analyse van je bedrijf op te stellen, maar om...
Lees meer
Staatssecretaris Rick van der Ploeg vond in zijn werkbezoek aan New York, afgelopen najaar, blijkbaar inspiratie voor zijn nota Een ondernemende cultuur. Wij kunnen veel leren over cultureel ondernemerschap, sprak hij, nadat hij een selectie van culturele instellingen...
Lees meer
Natuurlijk in de schouwburg en de concertzaal, maar ook in het park, of onder een viaduct kunnen nieuwe ontmoetingen tussen cultuurmakers en publiek ontstaan. Met een ander cultuuraanbod een breder publiek bereiken.Uitleg 9, 29 maart 2000Erfgoededucatie is erfgoed n...
Lees meer
De grens tussen hoge en lage cultuur is steeds meer aan het vervagen. Kunst- en cultuurliefhebbers lijken zich steeds minder aan te trekken van traditionele richtlijnen. Eerst naar Wagner, dan naar Hazes, zo kopte het NRC onlangs in het Cultureel Supplement van...
Lees meer
Leisure mall en retailtainment zijn nieuwe woorden waarmee gewone winkels en winkelcentra worden gekoppeld aan vrijetijdsbesteding, recreatie en toerisme. De samentrekkingen verraden een verschillende herkomst, maar beogen nieuwe functies en betekenissen voor de...
Lees meer
Artikelen over onder meer Het Guggenheim Visioen en Droogmakerijen als cultuur-toeristisch themaCentraal: vier paginas over Leisure education. Wat is dat voor vak? Wat zijn daar de ervaringen mee in Isral en Japan?Congresverslagen over Toeristische Bestemmingen online...
Lees meer
Doelgroepen bestaan niet meer. De moderne consument gedraagt zich grillig, onvoorspelbaar en vooral individueel. Niemand is gabber voor het leven. Een nieuw image is overal te koop en met hetzelfde gemak verschijnt de gabber een dag later op school als Street, of...
Lees meer
Internet is een steeds populairder onderwerp voor symposia. Onlangs werd in Maastricht een symposium gehouden op basis van recent onderzoek dat in opdracht van de Vlaamse regering werd gedaan naar het inzetten van nieuwe media voor promotie van toeristische...
Lees meer
Leeswijzer: Markt, plaats en identiteit
Kenmerkend in de recente en omarmde analyses van de ontwikkelingen in de vrijetijd is de onstuitbare sturing van de koopkrachtige consument bij de inrichting van de publieke ruimte in zowel stad als land. Dat houdt volgens een recente publicatie van de...
Lees meer
Boek: The Value of Things De cultuurindustrie tussen retail en musea
De inleiders van deze lijvige publicatie over de waarde van producten zien het boek als kunstwerk op zich: een compilatie van de historie van het museum en een ontstaansgeschiedenis van het warenhuis, en daar tussendoor een amalgaam van relevante begrippen die in de...
Lees meer