Groots opgezette publieksevenementen kunnen een bijdrage leveren aan het verbeteren van het imago van een stad. Ze onderstrepen bovendien de sterke punten en positieve ontwikkelingen die in die stad gaande zijn. De gemeente Rotterdam heeft dat goed begrepen en...
Lees meer
Lange tijd bepaalde schaarste de westerse economie. Tegenwoordig kennen we overvloed en het vermogen om product en communicatie verfijnd af te stemmen op individuele wensen en behoeften. Een gevarieerd aanbod is daarvoor een eerste vereiste. Onderscheidend vermogen...
Lees meer
Uitmail van het Amsterdams Uitburo; Succesvol voorbeeld van online marketing in de culturele sector
E-mail marketing is voor veel bedrijven en instellingen de gewoonste zaak van de wereld geworden. Het is dan ook de snelste, effectiefste en meest betaalbare manier om klanten te vinden en vast te houden. In grote lijnen verschilt e-mail niet zo veel van gewone direct...
Lees meer
MMNieuws onderzoek: websitebouw, de kosten en ervaringen
Ter gelegenheid van het thema internet inventariseerde MMNieuws globaal de kosten die gemoeid zijn met het bouwen van een website en de specifieke ervaringen die kunst- en cultuurinstellingen hierbij hebben opgedaan. Voor dit onderzoek werd een aantal instellingen...
Lees meer
Leeswijzer: Internationalisering en de ontmanteling van de publieke sfeer rubriek: leeswijzer
Naar aanleiding van Peter Sloterdijk (2003), Sferen. Amsterdam: Boom Internationalisering is in alledaagse vorm vooral zichtbaar in ons vakantiegedrag. Vr mijn generatie bestond de zomervakantie van kinderen uit niet minder dan zes weken buiten spelen. Binnen n...
Lees meer
Leeswijzer: Miles Ahead rubriek: leeswijzer
Naar aanleiding van: Ruud Kuyper (1988), Miles Davis dichterbij. Utrecht: Luitingh. Miles Davis (1957), Miles Ahead. Columbia Records. Met een Rus in Siberi, buiten in een besneeuwd landschap, behoorlijk wat wodka drinken. Of na een langdurig verblijf in de Noord...
Lees meer
Hou de evangelisten in de gaten
Op gevaar af om vijgen na Pasen te serveren, maar: culturele instellingen die begaan zijn met hun merk en de mate van trouw van hun publiek houden best hun evangelisten in de gaten. Of beter nog: ze proberen van achteloze bezoekers of zelfs trouwe gebruikers...
Lees meer
Een subsidieaanvraag: geschikt als intern sturingsinstrument?
De Raad voor Cultuur heeft zijn oordeel over de 833 ingediende subsidieaanvragen gegeven. Als het aan de Raad ligt, krijgt meer dan de helft van de aanvragers structurele subsidie van het Rijk. De overige instellingen moeten het doen met een negatief advies. Maar pas...
Lees meer
Thema in Beeld: collectieve promotie: veel tijd en veel overleg nodig Rubriek: Thema in Beeld
In deze Thema in Beeld geven we het woord aan Margot Geren, directeur Nederlands Uitburo en Toon Berckmoes, directeur CultuurNet Vlaanderen. Graag een korte omschrijving (/historie) van wat de beide organisaties specifiek doen ten aanzien van collectieve promotie...
Lees meer
Met Andere Woorden: Van MonsterMedia tot www.gister.nl
Nieuwe Media en de kunsten bij Kunstgebouw Zuid-Holland MMNieuws sprak dit keer met Frank Verhagen, projectleider bij Kunstgebouw, Stichting Kunst en Cultuur Zuid-Holland en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor initiatieven als de Mediafabriek en verschillende...
Lees meer