Consumenten hunkeren naar echte en authentieke ervaringen. Maar wat is authenticiteit? Volgens bestsellerauteur Joseph Pine zijn er meer types van authenticiteit te onderscheiden. Om dat en meer toe te lichten was Pine even in Nederland. Pine was keynote speaker op...
Lees meer
Onlangs was Joop van den Ende weer in het nieuws, dit keer naar aanleiding van de perikelen rondom de nieuwbouw van theaters in Amsterdam, Utrecht en Maastricht. MMNieuws was benieuwd naar de plannen die Joop van den Ende op dit moment nationaal ontwikkelt, maar meer...
Lees meer
De relatie tussen het kunstvakonderwijs (KUO) en de creatieve industrie staat centraal tijdens een conferentie van het Landelijk Overleg Kunstlectoren (LOK) op 18 maart 2009. De Hogeschool voor de Kunsten Utrecht treedt op als gastheer en verzorgt het inhoudelijk...
Lees meer
No matter your political persuasion, your age or background, place or country of residence, your professional role or disciplinary affiliation, if you work in the nonprofit cultural sector – the presidential campaign that brought Barack Obama to the White House...
Lees meer
Kerstpareltjes
Leeswijzer naar aanleiding van:T. Chevalier, Meisje met de parel. Den Haag, Uitgeverij BZZTH, 2001B. Vendrig & H. van Rijswijk (concept), Back to the City: Luik Centraal (afstudeerproject Academie van Bouwkunst Rotterdam). Rond de jaarwisseling is er tijd voor...
Lees meer
Anno ’02, of samen staan we sterk
Anno 02 is een typisch product van zijn tijd, maar het bewandelt de moeilijke weg. Het regionale project haakt aan bij de trend van de evenementencultuur, maar het versnippert die formule over een brede waaier van regionale partners. Samen staan we sterk? Of vijftien...
Lees meer
Herinrichting van ticketdistributie is onvermijdelijk
De huidige inrichting van de ticketingwaardeketen voldoet niet aan de eisen van de nieuwe tijd. Trends in de theater- en ticketingmarkt, nieuwe technologien en een kritischer consument zorgen voor grote veranderingen. In het vorige nummer van MMNieuws (nummer 5/6)...
Lees meer
Vraagsturing is in cultuurbeleid meer probleem dan oplossing
Culturele instellingen weten niet elke Nederlander tot een bezoek te verleiden. Al jaren rapporteert 60% van de bevolking in de voorgaande 12 maanden geen enkel(e) museum, galerie, theater of concertgebouw te hebben bezocht. Toch was het overheidsbeleid er al die...
Lees meer
Congresverslag: Culturele netwerken: bibliotheken, musea en archieven rubriek: congresverslag
De opzet van dit congres, gehouden op 26 september 2002 in Ottone in Utrecht, was duidelijk: komen tot een landelijk platform voor samenwerking tussen de bibliotheken, musea en de archieven. Daartoe was het nodig vooraf grondig te analyseren welke verschillen en...
Lees meer
Uit de Bladen rubriek: uit de bladen
Promotie van steden en regio’s vergt intensieve en langdurige samenwerking tussen gemeente, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Hiervoor is citymarketing nodig! Vaak wordt er nog te weinig samengewerkt waardoor investeerders en toeristen hun heil...
Lees meer