Zijn er voorbeelden van succesvolle collectieve marketing in het bedrijfsleven die culturele organisaties kunnen kopiren? Wat zijn de problemen die optreden wanneer culturele organisaties de intentie uitspreken om te gaan samenwerken en wat kunnen ze wat dat betreft...
Lees meer
Iedere vier jaar is het weer raak: in angstige spanning wachten alle Nederlandse kunst- en cultuurinstellingen af wie er in de aankomende periode op welke subsidie kan rekenen. En om de vier jaar barst er vr en n het bekendmaken van de plannen in de Cultuurnota een...
Lees meer
Geert Lovink: Wat netwerken vandaag de dag nodig hebben, is schaalvergroting en openheid. Het dorpse karakter van de virtual communities blokkeert vaak de groei en houdt daarmee de macht van oude media als televisie en gesloten machtscircuits in stand. Waar het dus om...
Lees meer
n.a.v. Becher, B. & H. Becher (1999), Grundformen. Mnchen: Schirmer/Mosel; en Zeijden, A. van der (2005), De vererfgoedisering van de volkscultuur: folklore tussen vermaak en betekenistoekenning (te verschijnen in Vrijetijdsstudies VTS, 2005). De term stedelijk...
Lees meer
Ter promotie van een stad of de cultuur van een regio worden ook wel (vaak grootschalige) evenementen ingezet. En de inzet van evenementen kan zeker succesvol zijn. Voorwaarde is wel een goede organisatie en een goed PR- en communicatieplan. Dit blijkt uit het rapport...
Lees meer
Evenementen worden vaak bezocht op grond van mond tot mond reclame. In het buitenland spelen vandaag de dag ook weblogs een rol in het promoten van evenementen. Weblogs zijn websites die door bloggers van artikelen worden voorzien. Die artikelen worden in een...
Lees meer
Publiek domein is datgene wat openbaar is, gratis en voor iedereen toegankelijk. De kennis of de creaties (programmatuur, teksten, beelden en geluiden) binnen het publiek domein zijn vrij van auteurs)rechten. Het gaat om informatie en creaties die deel uitmaken van...
Lees meer
In MMNieuws nummer 6/7 van dit jaar kwam in het openingsartikel n in het ronde-tafelgesprek over het nut en de praktijk van cultuurclustering ook de situatie bij het Apeldoornse CODA ter sprake. In beide artikelen werd de suggestie gewekt dat de samenwerking tussen de...
Lees meer
Als het zo eenvoudig zou zijn dan zouden de ruim 600 aanwezigen bij de ‘Derde dag van de cultuurcommunicatie voor niets (helemaal) naar Gent zijn gekomen. Gelukkig was dat niet het geval en kwamen er enkele inspirerende sprekers over cultuurcommunicatie aan het...
Lees meer
Alleen memorabele belevingen zijn het navertellen waard. Maar hoe kan een aanbieder in de vrijetijdssector vat krijgen op storytelling door consumenten? Door zelf het goede voorbeeld te geven en te beginnen met een verhaal. Aldus Moniek Hover, docent aan de de NHTV...
Lees meer