De eerste jaren van het begin van de eenentwintigste eeuw, de jaren die volgden op de politieke moorden op respectievelijk Fortuyn, Van Gogh en Wilders, werden gekenmerkt door een onovertroffen angst. Een angst voor alles. Het electoraat was dermate op drift dat alle...
Lees meer
Onze maatschappij transformeert in rap tempo tot een netwerksamenleving. Die ontwikkeling stelt overheden, bedrijven, burgers en culturele instellingen voor nieuwe vragen en opgaven. Laboratorium Waterwolf onderzoekt hoe zij zich in die nieuwe situatie tot elkaar...
Lees meer
* ABC staat voor Artiesten Belangen Centrum. ABC, opgericht door Roel van Dongen uit Rosmalen, wil een innovatieve Vakbeurs voor Artiesten & Musici organiseren. Uit marktonderzoek blijkt dat een dergelijke vakbeurs kansrijk is, vooral als men het koppelt aan...
Lees meer
Zowel het Franse Louvre als het Amerikaanse Guggenheim openen een dependance in Abu Dhabi, in de Verenigde Arabische Emiraten. Niet zomaar een dependance, het Guggenheim wordt al groter dan welk Guggenheim ter wereld dan ook. En er gaan miljarden euros in om. Missen...
Lees meer
Golden carrot Rob van Steen
Het culturele veld lijkt steeds meer op de echte wereld. Toen ik jaren geleden net aan mijn eerste baantje was begonnen belde een blonde dame aan de voordeur. Ze was van mijn verzekeringsmaatschappij en had een fantastisch aanbod waarmee ik in no time rijk zou zijn....
Lees meer
In het volgende nummer
Het volgende nummer van MMNieuws staat in het teken van internationale samenwerking en export. – met artikelen over Europese en internationale samenwerking, online marketing, de besteding en bestemming van onderzoeksgelden, regionale, nationale en internationale...
Lees meer
Beeld en Geluid Experience: ieder zijn eigen bezoekersbeleving
Ruim 700.000 uur radio, televisie, film en muziek, 180 exhibits op meer dan 3.000 m2, vijftien themapaviljoens, vijf ondergrondse verdiepingen en een totaal vloeroppervlak van 20.000 vierkante meter. Alles aan het nieuwe Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in...
Lees meer
De kracht en financile waarde van culturele merken
Culturele merken worden vaak meer gewaardeerd dan commercile merken. Dit is een van de opmerkelijke conclusies uit het Cultureel Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Met het onderzoek wordt de kracht en reputatie van makers, aanbieders n sponsors in...
Lees meer
Musea als media
Een van de specials op PICNIC 08 was een symposium over het Open Museum. Een opvallend onderwerp voor PICNIC, waar het steeds wemelt van – vaak jonge media- en broadcastingexperts van alle rangen en standen, maar waar vertegenwoordigers van de cultuursector...
Lees meer
Tussen moed, deemoed en overmoed Europese Culturele Hoofdstad RUHR2010 maakt de eerste plannen bekend
Inez Boogaarts werkt sinds augustus 2006 als cultureel attaché op het consulaat-generaal te Düsseldorf en draagt mede zorg voor de promotie en ondersteuning van Nederlandse kunst en cultuur in Noord-Rijn-Westfalen. In 2010 is het Ruhrgebied, net als...
Lees meer