Het sudderde al even, maar met het wisselen van het millennium was het er opeens: Cultural Governance. Als organisatieadviseur in de culturele sector probeerde ik die bedenksels van concullegas aanvankelijk nog te negeren. Maar er was geen beginnen aan. Dus het duurde...
Lees meer
Het komende nummer van MMNieuws (2007, 2/3) staat in het teken van creatief ondernemerschap van koepel- en branche-organisaties. Naar aanleiding van een Berenschotrapport onder de vorige staatssecretaris Medy van der Laan hebben veel koepelorganisaties eieren voor hun...
Lees meer
Zet digitale middelen in om meer publiek te trekken, en zoek daarbij naar de juiste mix. Maar welke middelen zet je als theater, impresariaat of producent in? Wat is de juiste mix? En hoe integreer je nieuwe digitale technieken binnen het werkproces van je...
Lees meer
Ik zal beginnen met een metafoor: Cultuur 2.0 is een groot feest. Maar een groot feest moet goed georganiseerd worden en dat valt niet mee. Cultuurliefhebbers hebben er zin in, zijn er klaar voor, maar kunnen nergens heen en hun eigen huis is te klein. Culturele...
Lees meer
Van 25 tot 29 september jl. vond op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam voor de tweede keer de Picnic Cross Media Week plaats. Dit jaar was Picnic mede als festival opgezet, met het zogenaamde Come Out and Play festival, met avondactiviteiten en met de Picnic...
Lees meer
Van 13 oktober tot 14 november 2007 maakte Giep Hagoort een verkenningstocht door China, beginnend in Beijing en eindigend in Hong Kong. En passant zocht hij naar sporen van de culturele en creatieve industrie. Voor MMNieuws zette hij de volgende observaties op...
Lees meer
In de afgelopen 26 jaar van haar bestaan heeft het Amsterdams Uitburo (AUB) zich ten doel gesteld de begrippen informatie, promotie en marketing voor de Amsterdamse culturele sector een zinvolle invulling te geven. Van een dienstverlenende, productgerichte organisatie...
Lees meer
We kunnen het natuurlijk anders doen voorkomen (en dat doen we dan ook standvastig, middels bijvoorbeeld een ruime media-coverage van iets onbeduidends als het boekenbal met een hoofdletter wellicht, Philip?), maar we kunnen niet ontkennen dat de wereld van hoge...
Lees meer
naam: Henk Scholten leeftijd: 54 vorige baan: directeur Stadsschouwburg Utrecht opleiding: Studie geschiedenis en theaterwetenschappen belangrijkste trend: Het cultureel onder-nemerschap wordt steeds belangrijker omdat instellingen zelf voor meer eigen inkomsten...
Lees meer
MMNieuws organiseert met zekere regelmaat Rondetafelgesprekken over belangwekkende en actuele themas voor de culturele en creatieve industrie. De Rondetafelgesprekken zijn een kruising tussen een debat en een brainstorm, waarvoor professionals uit verschillende...
Lees meer