De Raad voor Cultuur heeft zijn oordeel over de 833 ingediende subsidieaanvragen gegeven. Als het aan de Raad ligt, krijgt meer dan de helft van de aanvragers structurele subsidie van het Rijk. De overige instellingen moeten het doen met een negatief advies. Maar pas...
Lees meer
In deze Thema in Beeld geven we het woord aan Margot Geren, directeur Nederlands Uitburo en Toon Berckmoes, directeur CultuurNet Vlaanderen. Graag een korte omschrijving (/historie) van wat de beide organisaties specifiek doen ten aanzien van collectieve promotie...
Lees meer
Met Andere Woorden: Van MonsterMedia tot www.gister.nl
Nieuwe Media en de kunsten bij Kunstgebouw Zuid-Holland MMNieuws sprak dit keer met Frank Verhagen, projectleider bij Kunstgebouw, Stichting Kunst en Cultuur Zuid-Holland en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor initiatieven als de Mediafabriek en verschillende...
Lees meer
Uitwerking OPZET CURSUS e-MARKETING (gratis: inschrijven via www.MailingLijst.nl)
Medium: E-mail (html en tekst) en website Doelgroep: Culturele ondernemers en marketeers (met focus op kunst-, cultuur en vrije tijd sector) die willen kennismaken met de mogelijkheden van online marketing. Start distributie: maart 2005 Frequentie: Tweewekelijks, na...
Lees meer
MUSEUMMISSIE EN PUBLIEKSBEHOEFTEN MARKETEUM 05 Congres museummarketing
Op initiatief van de Stedelijke Musea Brugge, in samenwerking met Culturele Biografie Vlaanderen vzw en CultuurNet Vlaanderen vzw, vond op 14 en 15 maart in Brugge een congres plaats voor museumprofessionals. Het doel was: komen tot visieontwikkeling, uitwisseling van...
Lees meer
Capturing Cultural Value; Ofwel: hoe bepaal je de waarde van cultuur
De Engelse denktank Demos publiceerde eind 2004 een studie rond mogelijke veranderingen in de manier waarop de waarde van cultuur wordt gemeten. Het uitgangspunt van de studie is dat culturele instanties verplicht worden hun subsidies te rechtvaardigen op basis van...
Lees meer
In het volgende nummer
Het komende nummer van MMNieuws (8) staat in het teken van Auteursrecht. * In deze steeds digitaler tijd worden we in onze beroepspraktijk steeds meer geconfronteerd met copyrights. Of het nu gaat om het afdragen van auteursrecht over een via www.knpsl.krnt.nl besteld...
Lees meer
Hoe blogs, podcasts en vodcasts een nieuwe invulling geven aan massamedia
Het was revolutionair toen luisteraars hun muziek konden meenemen naar het strand of het park, maar je was wel verplicht om te luisteren naar wat er door het radiostation werd uitgezonden. Nu, met podcasting, kunnen luisteraars zelf kiezen wat ze willen beluisteren...
Lees meer
Neerwaarts debiel
Kunsteconoom Pim van Klink promoveerde kortgeleden op het Rijkskunstbeleid. Het is verfrissend om door zijn economische bril naar de kunsten te kijken. Van Klink laat zien hoe stijgende subsidies na de Tweede Wereldoorlog leiden tot een grotere productie maar niet tot...
Lees meer
Met mond-tot-mond reclame alle culturen aan de cultuur?
Cultuurspreiding was altijd al een lastige opgave. De komst van mensen met een niet-westerse culturele bagage heeft die opgave niet makkelijker gemaakt. De culturele sector is een spannende sector, omdat men twee moeilijk verenigbare doelstellingen najaagt. Men wil...
Lees meer