In maart 2012 sloot de Sint-Martinusbasiliek van Halle (in de Zennevallei, nabij Brussel) haar deuren voor een periode van twee jaar. Op zich gebeurt het wel vaker dat monumenten sluiten voor restauratie, maar de laatgotische basiliek is voor de Zennestad Halle en de...
Lees meer
Bellers zijn sneller
Stel je voor; je hebt iemand nog nooit ontmoet, maar je hebt wel vernomen dat diegene je misschien kan helpen in je werk. Wat doe je dan? Pleeg je direct een telefoontje, of wacht je op de eerstvolgende aanleiding of gelegenheid waar je diegene zou kunnen ontmoeten?...
Lees meer
Festivals pakken hun kansen Meer participatie, meer economische impact
In Nederland worden veel sport- en cultuurevenementen georganiseerd. Ze zijn van grote maatschappelijke en economische waarde voor provincies en gemeenten: inwoners, bezoekers en toeristen hebben er plezier van en ondernemers en organisaties hebben meer inkomsten....
Lees meer
De sectorgrenzen voorbij Marketing als middel om cultuur te verbinden met a
Participatie betekent meer dan alleen je betalende, culturele publiek laten meepraten over de productie. Juist door vanaf het begin na te denken over de aard van je culturele product, ontstaan er geweldige mogelijkheden om de muren rond de culturele sector te...
Lees meer
Nieuwe zakelijkheid in trek Participatie, commercialisering
Wat betekent de participatiemaatschappij voor de cultuur in Nederland? Leidt het afnemen van middelen bij subsidievertrekkers tot een desastreuze neergang van het culturele klimaat, of creëren de verzette bakens juist kansen? En gaat de cultuursector deze...
Lees meer
Hoe meer participatie Hoe minder emancipatie?
Dat de welvaartsstaat hét middel bij uitstek is om de onderdanen – vetgemest en tevreden als zij zijn – onder de duim te houden, is nu langzamerhand wel bekend. Of het vigerende regime meer of minder democratisch is lijkt in deze omstandigheden vooral een...
Lees meer
Cultuur in de participatiesamenleving
In de afgelopen jaren heeft de kunst- en cultuursector veel kritiek gekregen: te veel oog voor vernieuwing, te weinig voor volkscultuur en ambachtelijkheid. Te veel aanbodgericht, te weinig inspelend op de interesses van een breed publiek. Terecht of onterecht:...
Lees meer
Cultuureducatie volgens Cultuurcompagnie NH “Educatie voelt voor velen als een goed doel”
Innovatief en resultaatgericht: zo wil de Cultuurcompagnie Noord-Holland het liefst omschreven worden. Voortgekomen uit Cultureel Erfgoed Noord-Holland en Kunst en Cultuur Noord-Holland, zet de Cultuurcompagnie zich inmiddels met zo’n veertig professionals in voor...
Lees meer
Column: Giep Hagoort Trends
Het is 1994. De meesten van de huidige klantjes van cultuureducatie zijn nog niet geboren. Hun mogelijke ouders rommelen wat met elkaar in fietsenhokken en jeugd sociëteiten. De redactie van Katernen Kunsteducatie een uitgave van de al lang opgeheven LOKV vraagt mij...
Lees meer
Permanent innoveren De noodzaak van langdurige sociale innovatie
Recent is er veel aandacht voor sociale innovaties. In 2013 publiceerde een samenwerkingsverband van het middenveld een analyse van tien Vlaamse innovatieve projecten (Schuurmans 2013) en MMNieuws gaf een themanummer over recente innovaties in de culturele en...
Lees meer