Het onderzoek van Juliet Schor, hoogleraar sociologie aan Boston College in de Verenigde Staten, richt zich op vrije tijd en consumptie. In het verleden gaf ze zeventien jaar lang les aan de Economie-faculteit aan Harvard University. Die gevarieerde achtergrond...
Lees meer
Creatieve sector? Hard nodig! Sociale innovatie en de toekomst van Nederland
De huidige crisis laat het in volle glorie zien: onze innovatiemaatschappij werkt niet meer. Nederland heeft daarom een nieuwe vorm van slimheid nodig; een nieuwe vorm van innovatie. De culturele, creatieve sector kan bij uitstek bijdragen aan het ontwikkelen van...
Lees meer
Leren en Samenleven 3.0
Het maatschappelijke speelveld verandert snel van karakter. Hiërarchische structuren verdwijnen of bieden meer ruimte aan horizontale verhoudingen. Onderkend wordt dat top-down beleidsbepaling, controle en beheersing van maatschappelijke processen die gericht zijn op...
Lees meer
Op zoek naar de wow-factor van events NHTV, Rotterdam Festivals investeren in onderzoek
Hoe kom je het beste achter de manier waarop een bezoeker een event, zoals een muziekfestival, een talentenjacht of een straatparade beleeft? Simpel: door het aan die bezoeker te vragen. Toch weet iedere ingewijde dat traditionele onderzoeken, die uitgaan van...
Lees meer
De culturele managers van morgen Pionier mee in Cultural Venue Management
Het culturele veld is in beweging. Cultural venues (popzalen, theaters, musea, bibliotheken) worden gedwongen zich te herbezinnen op hun taak en rol. Naar verwachting zullen deze instituten over tien jaar niet meer in hun huidige vorm bestaan. De terugtredende...
Lees meer
Redefining the modern library Social innovation and the public library sector
As the world becomes increasingly knowledgeable and sophisticated and the challenges more ‘wicked’, social innovation grows in popularity. As our research group – KIWI Consultancy, consisting of nine students of the minor Creative Industries at the NHTV in Breda...
Lees meer
De ondernemende burger in de gedroomde stad Opkomst van enterprising communities in Rotterdam
Wie geven er invulling aan de stad van morgen? Het antwoord op die vraag was de laatste jaren veelal de creatieve klasse. Lange tijd was zij het troetelkindje van alle bestuurders – van Rotterdam tot Bourtange – en moest alles in het werk gesteld worden om...
Lees meer
”High touch is onze missie” De Ambassade voor Creatieve Zaken
De Ambassade voor Creatieve Zaken is een platform van betrokken professionals. Creativiteit staat er hoog in het vaandel en de blik is gericht op het verbinden van de samenleving met innovatie en technologie. High touch is onze missie. Belangrijke vragen die binnen De...
Lees meer
Necessary Weirdness Edgeware and the quest for the entrepreneurial gaz
It’s late, down an alley at the Woodford Folk Festival, in a tent. A small audience watches a potter at her wheel, working carefully and intently as a group of musicians improvise and images are thrown onto her and the tent walls. Her name is Kari (just Kari) and she...
Lees meer
Centrale rol communities Perspectieven in tijden van participatie
De economische, ecologische en sociale uitdagingen zijn wereldwijd niet minder geworden. Ook de kunst- en cultuursector wordt hiermee geconfronteerd. Hoewel technologische innovaties (digitalisering, nanotechnologie) onmiskenbaar van belang zijn, bieden ze op zichzelf...
Lees meer