Mens en theater zijn bijna van nature met elkaar verbonden. Echter, sinds theaters ondersteund worden door de overheid, onderdeel van de periodieke kunstsubsidiecarousels, zijn ze teveel verworden tot kunsttempels terwijl de verbindingen met de stad, de burger, de man...
Lees meer
Van dorpsradio naar online brink Lokale omroepen in transitie
Lokale omroepen verkeren in zwaar weer. Mediagebruikers gaan steeds vaker de traditionele media voorbij en vinden hun informatie en vermaak online. Toch is er ruimte voor hoop: met de juiste aanpak is het voor lokale omroepen mogelijk om de transitie te maken naar een...
Lees meer
‘CoVisit’ Sharing the museum experience at Ons’ Lieve Heer op Solder
Visitors rarely come to a museum alone. Most people arrive in couples or groups of family or friends. A shared museum visit is a more pleasurable experience, often a heightened experience. Objects are admired and appraised together. In discussion, simple information...
Lees meer
Toeschouwer, recensent en communitybouwer in één Tien lessen over optimale publieksparticipatie uit Brussel
De scheidslijnen tussen publiek, artiest en kunstcritici zijn vervaagd. Daar speelt poppodium Ancienne Belgique in Brussel handig op in. Met een bijzonder innovatieve publieksparticipatiestrategie weet het podium zijn bezoekers aan zich te binden, ook buiten de...
Lees meer
NDSM-werf op zoek naar nieuwe vormen van eigenaarschap en besluitvorming
Onlangs verscheen de publicatie Coöperatieve Gebiedsontwikkeling die de resultaten toont van een programmareeks in Pakhuis de Zwijger in samenwerking met Stichting NDSM-werf, lectoraat Gebiedsontwikkeling en transitiemanagement en Stadkwadraat. Voor MMnieuws ga ik...
Lees meer
Verbonden met je museum internationale musea door de ogen van de gebruiker
Tijdens Cultuur in Beeld gaven we een presentatie onder de titel ‘Destination, environment and community’. Onze invalshoek is die van de gebruiker: bij Bureau180 zijn we liefhebbers van kunst en cultuur, bezoeken musea in binnen- en buitenland en vragen ons daarbij af...
Lees meer
Van onbekend naar talk of the town het dak op met de Rotterdamse Dakendagen
In juni 2015 beleefden de Rotterdamse Dakendagen hun eerste editie. Met 6.000 bezoekers was het een uitverkocht festival dat online meer dan een miljoen mensen bereikte. Het publiek waardeerde het festival met een dikke 8,5 en het festival werd onlangs bekroond met...
Lees meer
Geschiedenis in 3-D erfgoedbeleving en virtual reality
Hoe kan cultureel erfgoed worden ingezet in een beleving in de virtuele wereld? Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid presenteerde tijdens het congres Cultuur in Beeld in Den Haag (december 2015) enkele projecten waarbij gebruik is gemaakt van archiefbeeld,...
Lees meer
Join in! een artistieke interventie als motor voor verandering
In 2014 vraagt Museum van Bommel van Dam een groep van vijf kunstenaars en designers zich te buigen over de vraag: ‘hoe ziet het museum van de toekomst eruit?’ In antwoord hierop ontwikkelen zij voorstellen die onder de titel Join in! ten uitvoer worden gebracht. Het...
Lees meer
Imago in eigen handen bibliotheken in sociale en online media
Online en social media zijn voor bibliotheken een goede tool om hun publiek en stakeholders te bereiken. Maar hoe zetten bibliotheken deze tool momenteel in? Dankzij een media-analyse krijg je als bibliotheek een veel beter beeld waar je het goed doet, en waar het...
Lees meer