Een festival is een succes als de optredens een combinatie van ‘verstilde aandacht’ en ‘gezamenlijke extase’ bij het publiek realiseren. Een meeslepende wisselwerking tussen performers en toeschouwers komt niet tot stand als het publiek vooral komt om te flaneren en...
Lees meer
Ga niet voor de hype maar voor een doelbewuste strategie
Inzet van sociale media en co-creatie loont Tot nu toe hebben vooral grote internationale organisaties zoals Dell, Burger King, Starbucks en Ford laten zien dat de inzet van sociale media en co-creatie geld kan opleveren. Hoewel er in Nederland veel publiciteit voor...
Lees meer
Umdenken Column
Theate Het theaterbezoek kelderde, bioscopen en theaters gingen ten onder of richtten zich ten einde raad op striptease en peepshows. Om pas vijftien jaar later weer op te bloeien. Maar goed, ook ik klampte me ruim een jaar lang vast aan dat idee. Het zou allemaal wel...
Lees meer
Hoe doe jij het? Centraal: acht marketeers aan het woord
Marketing: een zaak van iedereen Marleen van Amerongen (36) werkt sinds zes jaar bij het Parktheater Eindhoven (www.parktheater.nl). Als commercieel manager is zij verantwoordelijk voor de marketing, pr, kaartverkoop, receptie en IT. Daarnaast heeft zij ook bemoeienis...
Lees meer
De internationale cultuurpraktijk: De export in Vlaanderen
Dit artikel peilt naar de vraag van de plaats die de export van culturele en creatieve producten en diensten inneemt binnen het internationale beleid in Vlaanderen. Een terechte vraag, en tegelijk ook een moeilijke vraag, want de sector is nog volop in ontwikkeling en...
Lees meer
KOEPELORGANISATIES EN CULTUREEL ONDERNEMERSCHAP IN VLAANDEREN: PROSPEKTA, BRUGGE PLUS EN MMMECHELEN
De laatste jaren zijn er in Vlaanderen heel wat koepelorganisaties bijgekomen naar het model van de vzw die in 1993 Antwerpen culturele hoofdstad van Europa realiseerde. Dit artikel vertrekt vanuit 1993 over Antwerpen Open vzw en zoomt in op drie organisaties die elk...
Lees meer
Visite Virtueel: Internet offline
De jaren tachtig en negentig waren de decennia van de desktop. De Microsoft jaren, software waar je toen niet omheen kon. Alleen al het triootje van Word, Excel en PowerPoint was genoeg voor world domination. Alles wat een computer een computer maakt, hadden we te...
Lees meer
Web 2.0: hype, hoax of hoop voor de toekomst?
De wereld van de kunsten is in beweging. Kunst, theater en nieuwe media ontmoeten elkaar op dit moment op veel verschillende manieren. Dansers bewegen zich tussen schilderijen in een kunstmuseum. Acteurs spelen in het theater samen met hun eigen beeld op video. VJs...
Lees meer
Arts Ambassadors: the Living Bridge
An arts ambassador is a type of product ambassador. Put simply, this is someone who is enthusiastic about your product and encourages others to try it. They are known in the commercial world as, brand ambassadors or brand advocates. The important aspect of this way of...
Lees meer
Word-Of-Mouth Marketing Goes High-Tech
Internet heeft de rol van word-of-mouth sterk vergroot: via internet bereikt de consument een veelheid van meningen die zijn consumentengedrag kunnen beïnvloeden. Bedrijven zijn zich meer en meer bewust van het belang van die via het internet verspreide meningen over...
Lees meer