Stedelijk toerisme groeit, met alle gevolgen van dien. De druk op steden als Amsterdam neemt toe, met veel klachten van inwoners als gevolg. Onze hoofdstad lijkt haar limiet te bereiken, maar dat beeld is misleidend. Waar inwoners van De Pijp of het Centrum inderdaad...
Lees meer
#HollandCity Toerisme buiten Amsterdam
Inkomend toerisme is een groeimarkt. De afgelopen jaren stijgt het aantal bezoekers naar Nederland bovengemiddeld. Zo kwamen er in 2015 zo’n vijftien miljoen internationale toeristen en zakelijke bezoekers naar ons land; een stijging van zeven procent vergeleken met...
Lees meer
Breda: Capital of Dance De zoektocht naar het dna van een stad
Wellicht het meest in het oog springende aspect van Breda, is dat top dj’s Tiësto en Hardwell er geboren en getogen zijn. En dat in hun kielzog dj’s als R3hab, Dannic en vele anderen het internationale dancetoneel bestormen. Is Breda niet stiekem de ‘Capital of...
Lees meer
Imagineering als motor voor publieke innovatieInspiratie uit Breda voor een betere toekomst
In zijn blog naar aanleiding van de deelname aan de iCapital Award van de Europese Commissie schreef wethouder Van Lunteren het reeds: “Mensen maken vandaag meer dan ooit met elkaar de stad”. Een vitale stad is dan ook een stad die weet de context te creëren waarin...
Lees meer
Vermaak als driver voor stedelijke ontwikkelingDe impact van attractieparken en dagattracties
De ontwikkelingen in de pretparkindustrie gaan hard. In Dubai alleen al openen dit jaar zestien nieuwe attracties waaronder Dubai Safari Park, het Dubai Eye (hoogste reuzenrad ter wereld) en Riverland Dubai. De president van International Theme Park Services, Dennis...
Lees meer
Kus het verleden wakker!De toekomst van middelgrote steden
Middelgrote steden zoals Helmond, Oss en Oosterhout kennen een rijk verleden, maar zijn zoekende in hun weg voorwaarts. Veel middelgrote Brabantse steden richten hun aandacht op de kennis- en diensteneconomie. Deze blik vertroebelt hun zicht op andere wegen. In iedere...
Lees meer
De magie van Bosch Oude schilders, nieuwe citymarketing
De oude Hollandse meesters als Rembrandt en Van Gogh zijn succesnummers in het buitenland. Deze nationale iconen dragen bij aan het culturele profiel van Nederland, terwijl de museale collecties een belangrijke reden zijn voor een bezoek aan ons land. Bijzondere...
Lees meer
Lastig verleden Een pleidooi voor de flexibele aanpak van duister erfgoed
Stedelijke vernieuwing kan fantastisch zijn. Echter, niet alle plekken kunnen het verleden dat zij met zich meedragen zomaar naast zich neerleggen. Zo zijn diverse plekken in Nederland duidelijk gelinkt aan de Tweede Wereldoorlog of het koloniaal verleden van ons...
Lees meer
Innovatie in het veld Brabantse stadsambassades in actie
Het initiatief ‘Cities in Transition’ van Pakhuis de Zwijger (Nieuw Nederland en New Europe) biedt kansen aan lokale initiatieven om zich te verbinden en buiten de klassieke triple helix-samenwerking bij te dragen aan innovatie. Het groeiende netwerk faciliteert en...
Lees meer
Placemaking in Barcelona From ‘Paris of the South’ to ‘Capital of the Mediterranean’
In recent decades globalisation has transformed urban economies so radically that cities risk losing their identities, while at the same time globalisation forces them to become more visible. Many cities met this double challenge through placemaking: place marketing...
Lees meer