Tijdens Cultuur in Beeld gaven we een presentatie onder de titel ‘Destination, environment and community’. Onze invalshoek is die van de gebruiker: bij Bureau180 zijn we liefhebbers van kunst en cultuur, bezoeken musea in binnen- en buitenland en vragen ons daarbij af...
Lees meer
Van onbekend naar talk of the town het dak op met de Rotterdamse Dakendagen
In juni 2015 beleefden de Rotterdamse Dakendagen hun eerste editie. Met 6.000 bezoekers was het een uitverkocht festival dat online meer dan een miljoen mensen bereikte. Het publiek waardeerde het festival met een dikke 8,5 en het festival werd onlangs bekroond met...
Lees meer
Internationale gasten, lokale inspiratie Residenties in Utrecht
Residenties in Utrecht is een project van inspiratie en verbindingen. Rondom de komst van een internationale denker, maker, of kunstenaar worden meerdere partners betrokken, op gebied van cultuur, wetenschap, onderwijs en de stadswijken. Met workshops, masterclasses,...
Lees meer
Join in! een artistieke interventie als motor voor verandering
In 2014 vraagt Museum van Bommel van Dam een groep van vijf kunstenaars en designers zich te buigen over de vraag: ‘hoe ziet het museum van de toekomst eruit?’ In antwoord hierop ontwikkelen zij voorstellen die onder de titel Join in! ten uitvoer worden gebracht. Het...
Lees meer
Imago in eigen handen bibliotheken in sociale en online media
Online en social media zijn voor bibliotheken een goede tool om hun publiek en stakeholders te bereiken. Maar hoe zetten bibliotheken deze tool momenteel in? Dankzij een media-analyse krijg je als bibliotheek een veel beter beeld waar je het goed doet, en waar het...
Lees meer
Partnerpost De maatschappelijke relevantie van de openbare bibliotheek
Over de positieve rol die bibliotheken zouden spelen in de samenleving is veel geschreven. Beleidsmakers en wetenschappers – in wervende missiestatements, beschouwingen en onderzoek – benadrukken de relevantie voor individuele bezoekers en de maatschappij...
Lees meer
Voorbij Google Analytics
De laatste tijd wordt veel geschreven over het verhogen van de effectiviteit van marketinginspanningen via data-analyse en klantgerichte campagnes (CRM). Het VSBfonds speelt een belangrijke rol in de stroomversnelling die hierin gaande is, door het toegankelijk maken...
Lees meer
Partnerpost De her(r)ijking van cultureel ondernemerschap
Nederland verandert in hoog tempo: de netwerksamenleving heeft zijn intrede gedaan, technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op, ‘problemen’ worden complexer en internationaler. In de netwerksamenleving verliest geld de status van de...
Lees meer
Feest! Weet wat je viert Scholieren maken kennis met religieuze feestdagen
Museum Catharijneconvent wil alle kinderen van Nederland de kans geven om aan de hand van voorwerpen en verhalen te leren waar onze feestdagen vandaan komen. Daarom heeft het een nationale coalitie van musea gevormd, die een presentatie of programmering over feesten...
Lees meer
Gruweltoerisme Erfgoedbeleving in een postmoderne wereld
De residentie van een dramatisch overleden filmster, een verlaten gevangenis of een historisch rampgebied: locaties met een duister verleden blijken in trek bij toeristen. Dark tourism, zoals deze trend door onderzoekers is bestempeld, is de duistere kant van het...
Lees meer