Culturele instellingen hebben decennia lang kunnen vertrouwen op de klassieke massamedia om nieuws over de culturele agenda bij het geïnteresseerde publiek te krijgen. Van dit primaat van de massamedia zou verloren gegaan zijn als we de propagandisten van de nieuwe...
Lees meer
Overtuigen met verhalen Welke CAST zet u in bij uw culturele organisatie?
Pas geleden kreeg ik een boek van mijn compagnon met de titel: Overtuigen met storytelling, vertel, visualiseer en krijg alles voor elkaar, geschreven door Martin Sykes, Nicolas Malik en Mark West. Alle drie medewerkers van Microsoft, die in hun boek een boekje open...
Lees meer
Partnerpost ERFGOED Enthousiasme; Erfgoed kent scherpe kantjes, maar brengt ook mensen samen
Erfgoed is actueel en kan de gemoederen danig in beweging brengen. Zoveel werd de laatste tijd met meer of minder hoog oplaaiende discussies over Zwarte Piet, Michiel de Ruyter en ‘De muur van Mussert’ we duidelijk. Erfgoed is ook een liefhebberij van velen. Hier gaat...
Lees meer
What’s in a name? Business modellen, verdienmodellen en cultureel ondernemerschap
Het begrip ‘cultureel ondernemerschap’ lijkt sleets te raken. Men heeft het in de culturele en creatieve sector nu vooral nog over verdienmodellen. Dat is niet het zelfde als een business model, waar het ook wel mee verward wordt. Vaak wordt er over een verdienmodel...
Lees meer
Het verleiden van bezoekersTips en trucs voor de toerismesector
Op 16 april organiseerden de gezamenlijke toerisme en leisure opleidingen het Toerisme- & Vrijetijdscongres 2015 bij de Hogeschool Inholland in Diemen. Een gelegenheid voor de vrijetijdssector om kennis op te doen en te delen over het thema ‘verleiding’ aan de...
Lees meer
Van bouwmeester tot bardijnen
In maart 2012 sloot de Sint-Martinusbasiliek van Halle (in de Zennevallei, nabij Brussel) haar deuren voor een periode van twee jaar. Op zich gebeurt het wel vaker dat monumenten sluiten voor restauratie, maar de laatgotische basiliek is voor de Zennestad Halle en de...
Lees meer
Nieuwe zakelijkheid in trek
Wat betekent de participatiemaatschappij voor de cultuur in Nederland? Leidt het afnemen van middelen bij subsidievertrekkers tot een desastreuze neergang van het culturele klimaat, of creëren de verzette bakens juist kansen? En gaat de cultuursector deze kansen...
Lees meer
Festivals pakken hun kansen
In Nederland worden veel sport- en cultuurevenementen georganiseerd. Ze zijn van grote maatschappelijke en economische waarde voor provincies en gemeenten: inwoners, bezoekers en toeristen hebben er plezier van en ondernemers en organisaties hebben meer inkomsten....
Lees meer
‘Plezier is niet per definitie oppervlakkig’
Op de vraag van MMNieuws wie Cor Wijn graag zou interviewen, antwoordde hij spontaan ‘Tracy Metz’. Haar boek PRET! (2002) geeft hij graag weg, vanwege zowel het leesplezier als de spiegelfunctie over het consumentengedrag in de vrijetijdssector. Tracy...
Lees meer
Toegang tot cultuur waar en wanneer men wil SCP werkt mee aan innovatief nieuw mediaonderzoek
Zicht op veranderingen in het medialandschap die tot bredere cultuurtoegang leiden. Samen met de mediabereiksonderzoeken Nationaal Luister Onderzoek, Nationaal Onderzoek Multimedia en Stichting Kijk Onderzoek hield het Sociaal en Cultureel Planbureau een uniek...
Lees meer