De term burgerparticipatie behelst meer dan alleen ouderenhulp of culturele betrokkenheid. Ook bij ruimtelijke ontwikkeling wordt er steeds meer rekening gehouden met de wensen en eisen van burgers en ondernemers. De Nieuwe Stad in Amersfoort is daar een goed...
Lees meer
De sectorgrenzen voorbij Marketing als middel om cultuur te verbinden met a
Participatie betekent meer dan alleen je betalende, culturele publiek laten meepraten over de productie. Juist door vanaf het begin na te denken over de aard van je culturele product, ontstaan er geweldige mogelijkheden om de muren rond de culturele sector te...
Lees meer
De culturele stad heeft een ziel Een recensie van De culturele stad
De wisseling van cultuurbereik naar cultuurparticipatie getuigt van een verandering van de tijdgeest. Een zin uit De culturele stad van Cor Wijn die de lezer ineens breed uitzicht biedt. Allereerst de notie dat een verticale, top down-visie (we brengen de hoge kunst...
Lees meer
Stad in dialoog Co-creatie als motor voor cultuureducatief project
Sinds het einde van de jaren negentig staat kunst- en cultuureducatie prominent op het Vlaamse agenda. Zowel de Vlaamse overheid als steden en gemeenten erkenden het belang en de rol ervan in een veranderende maatschappij. Educatie – leren van, met en over...
Lees meer
Cultuur als inleven Een koekje van eigen deeg
Cultuur zou mensen in staat stellen zich beter in de positie van de andere in te leven. Mede daarom zouden cultuur en cultuureducatie van belang zijn. Op een recent congres bleek de culturele sector op dit punt zelf echter nog wel enige educatie te kunnen gebruiken....
Lees meer
Wat als ze niet terugkomen? Een pleidooi voor het verkopen van betekenisvolle
Veel kunstorganisaties kijken aan tegen dalende inkomsten en verschralende middelen. Ondanks het feit dat de meeste landen in de eurozone met fikse tred uit de crisis beginnen te stappen, lijkt beterschap nog niet snel op komst. De logica achter deze merkwaardige...
Lees meer
Op zoek naar de wow-factor van events NHTV, Rotterdam Festivals investeren in onderzoek
Hoe kom je het beste achter de manier waarop een bezoeker een event, zoals een muziekfestival, een talentenjacht of een straatparade beleeft? Simpel: door het aan die bezoeker te vragen. Toch weet iedere ingewijde dat traditionele onderzoeken, die uitgaan van...
Lees meer
Museum gesloten, collectie op straat? Stichting Onterfd Goed waakt over uw eigendommen
Stichting Onterfd Goed werd in 2012 opgericht door drie ondernemers om de verweesde collectie van het gesloten museum Scryption in Tilburg te ‘redden’. De objecten die behoren tot het Nederlandse erfgoed worden overgedragen aan andere musea. De overige objecten worden...
Lees meer
Nieuw Sociaal plan ‘Reframe’ door kunst en communicatie
De kracht van kunst en communicatie om bestaande beelden en patronen te ‘reframen’, nieuwe mogelijkheden te zoeken voor maatschappelijke problemen buiten de bestaande structuren. Dat is broodnodig. Social label is een nieuw concept met maatschappelijke impact. Social...
Lees meer
Oude wijn in een nieuwe zak? In gesprek met Roy van Dalm
Roy van Dalm is een expert op gebied van innovatie en creativiteit in steden. Als docent citybranding aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) is hij onder meer verbonden is aan het expertisecentrum Krachtige Kernen. We legden hem een aantal vragen voor over...
Lees meer