Je beleving van de stad hangt af van de eigenschappen en betekenissen die je waarneemt. Dat werd naar voren gebracht tijdens een recente lezingenreeks over de relatie tussen psychologie en architectuur aan de TU Delft. Dit terwijl je als stadsplanner toch vooral op...
Lees meer
Steden op de kaart Citymarketing anno 2013
Ondanks dat andere marketingtrends zijn gekomen en gegaan blijft citymarketing nog steeds hot. Groot of klein, zowel steden als regio’s zien het belang van stadsgerichte marketing voor de stimulering van hun toerisme en de leefbaarheid van hun inwoners. Echter over...
Lees meer
‘Het Rijksmuseum is nu eenmaal de dikste bonbon in In gesprek met Frans van der Avert
Amsterdam is meer dan een stad, het is een merk. Onze hoofdstad is een uitstekend voorbeeld van de kracht van citymarketing. Die reputatie is echter over vele jaren opgebouwd en vergt veel onderhoud. Tijdens het feestjaar 2013 staat Amsterdam extra in de...
Lees meer
Culture 3.0 Towards a cultural economy
There is a cultural revolution going on right in front of our eyes. Consumers are becoming producers, an unprecedented move within cultural history and within our economies. Pier Luigi Sacco, Guido Ferilli and Giorgio Tavano Blessi delve into European history to...
Lees meer
Canada’s Got Treasures
In recent decades, many museums have been actively engaged in developing digital platforms for the preservation and enhancement of national cultural heritage. Digital heritage platforms can better serve societies if they are specifically designed to communicate...
Lees meer
Glasgow Life Krachtige samenwerking aan de Clyde
Eind september organiseerde de Salon de Museologie een studie- en inspiratiereis naar Glasgow. Zesentwintig museum- en erfgoedprofessionals gingen daar drie dagen op zoek naar aansprekende voorbeelden van museale samenwerking; een hoogst actueel thema dat de musea...
Lees meer
Towards a creative city?
Is Istanbul a creative city? Yigit Evren and Zeynep Merey Enlil explore the tendency for creative industries to cluster in certain areas of the city, and the challenges and opportunities that clustering brings to these creative industries as well as to Istanbul as a...
Lees meer
Het recept voor een creatieve regio Werk volgt talent
Neem een stuk industrieel erfgoed, liefst aan de rand van het centrum, stop daar een handvol creatievelingen in, doe er wat trendy horeca bij, klop het geheel op met feesten en evenementen, laat het een tijdje broeden (niet in de koelkast), herhaal deze procedure...
Lees meer
Samen de mouwen opstropen De do’s en don’ts van de creatieve regio
Zes experts schoven op 22 november rond de tafel in het hoofdkantoor van BMC om het hoofd te buigen over de creatieve stad of regio. Waarover hebben we het precies als we die termen in de mond nemen? Is de creatieve stad een slim marketingconcept of werkt ze...
Lees meer
Utrecht koestert creatief talent
Kernwoord in het versterken en behouden van een creatief klimaat is verbinden, niet alleen op regionaal niveau, maar juist ook op Europees en internationaal niveau. En waar creatieve netwerken eenmaal zijn gesmeed, is het belangrijk ze te verduurzamen. Utrecht timmert...
Lees meer