De opbouw van attentiewaarde voor de viering van ‘75 jaar Vrijheid’ in 2020 heeft al vroeg in het proces een versnellingsfactor gekregen. Onder invloed van zeer succesvolle Holland-marketing presenteren verschillende internationale reisorganisaties, waaronder het...
Lees meer
Identiteit van een plaats versterken door een verhaal? Het verhaal van BOMBAST
BOMBAST, een bourgondische, positieve en een beetje rebelse man. Hij leefde eind 19e eeuw een leven vol feest en gezelligheid. BOMBAST was een echte levensgenieter en had als doel, mensen met elkaar te verbinden, onder andere door samen het leven te vieren en verhalen...
Lees meer
‘Open Up’ de kracht van een narratief concept
Wat is nu een precies een narratief? Nog belangrijker is de vraag: wat maakt nu dat het daadwerkelijk betekenisvol is? Graag illustreren we de potentiële kracht van een narratief concept aan de hand van de ‘Open Up’-case. “This is to music first, always” waren de...
Lees meer
Een goed verhaal verandert de wereld
Aan het einde van Martin Scorsese’s film The Wolf of Wall Street, zien we hoe Jordan Belfort (gespeeld door Leonardo DiCaprio) een zaal vol verkopers uitdaagt hem een pen te verkopen. De verkopers zeggen dingen als “Deze pen is fantastisch”, “Deze pen schrijft...
Lees meer
Verhalenhuis als luisterhuis
Ik vind storytelling uiterst problematisch, althans in de cultuur. Elders is het een verkooptruc, waarvan je weet dat het ingezet wordt als colportatiemiddel: “Maar mevrouwtje, u weet toch hoe erg dit of dat is?” Het werkte zeker in acties – hongerige kindertjes in...
Lees meer
Storytelling de local als held van het verhaal
Marita Mathijsen, emeritus-hoogleraar Nederlandse Letterkunde, houdt in een interview in De Volkskrant (11 december 2009) een pleidooi voor het persoonlijker maken van geschiedenis op school: “als je, doordat je familieverhalen hoort, meer hecht aan die oude kast van...
Lees meer
Hoorn Gouden Eeuw videomapping bood ‘gouden’ kans
‘Wanneer de zon ondergaat, komt de geschiedenis tot leven.’ Dat is wat de initiatiefnemers van het Gouden Eeuw videomapping-evenement 2019 voor ogen stond. Het historische stadsplein de Roode Steen omtoveren tot een groot openluchttheater waarbij het monumentale...
Lees meer
VR/AR bij culturele instellingen
Culturele instellingen zijn op zoek naar nieuwe innovatieve manieren om een betere ervaring te geven aan het publiek. Hiervoor blijken virtual- en augmented reality uitermate geschikt te zijn. Deze toepassingen maken het mogelijk om de beleving van een gebied te...
Lees meer
Zeven goede redenen waarom een community je organisatie verbetert Begin ook een community!
Als organisatie werk je je een slag in de rondte om alle boodschappen bij de juiste doelgroep te laten aankomen. Moest je vroeger enquêtes sturen om erachter te komen of er iets van je communicatiemiddelen was opgemerkt, tegenwoordig kun je dat digitaal checken. Maar...
Lees meer
Carnaval des Moutons Een draaimolen waar oude en nieuwe media elkaar ontmoeten
Van een afstandje ziet het er nogal vreemd uit: een draaimolen met een aantal levensgrote witte schapen en één zwart schaap. De mensen die erop zitten, dragen AR-brillen en knijpen hun vingers samen voor de ogen. Ze lijken iets aan te klikken terwijl de draaimolen...
Lees meer