In juni 2015 beleefden de Rotterdamse Dakendagen hun eerste editie. Met 6.000 bezoekers was het een uitverkocht festival dat online meer dan een miljoen mensen bereikte. Het publiek waardeerde het festival met een dikke 8,5 en het festival werd onlangs bekroond met...
Lees meer
Geschiedenis in 3-D erfgoedbeleving en virtual reality
Hoe kan cultureel erfgoed worden ingezet in een beleving in de virtuele wereld? Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid presenteerde tijdens het congres Cultuur in Beeld in Den Haag (december 2015) enkele projecten waarbij gebruik is gemaakt van archiefbeeld,...
Lees meer
Internationale gasten, lokale inspiratie Residenties in Utrecht
Residenties in Utrecht is een project van inspiratie en verbindingen. Rondom de komst van een internationale denker, maker, of kunstenaar worden meerdere partners betrokken, op gebied van cultuur, wetenschap, onderwijs en de stadswijken. Met workshops, masterclasses,...
Lees meer
Imago in eigen handen bibliotheken in sociale en online media
Online en social media zijn voor bibliotheken een goede tool om hun publiek en stakeholders te bereiken. Maar hoe zetten bibliotheken deze tool momenteel in? Dankzij een media-analyse krijg je als bibliotheek een veel beter beeld waar je het goed doet, en waar het...
Lees meer
Collectief regelen van auteursrecht in zicht: een goed begin
Acht (koepel)organisaties in de erfgoedsector hebben de minister van Cultuur en de staatssecretaris van Justitie gevraagd om werk te maken van modernisering van het auteursrecht. Het Europees voorzitterschap van Nederland in 2016 is daarvoor een uitgelezen kans. De...
Lees meer
Gruweltoerisme Erfgoedbeleving in een postmoderne wereld
De residentie van een dramatisch overleden filmster, een verlaten gevangenis of een historisch rampgebied: locaties met een duister verleden blijken in trek bij toeristen. Dark tourism, zoals deze trend door onderzoekers is bestempeld, is de duistere kant van het...
Lees meer
Partnerpost Thuis voor de buis? Het blijvende belang van massamedia
Culturele instellingen hebben decennia lang kunnen vertrouwen op de klassieke massamedia om nieuws over de culturele agenda bij het geïnteresseerde publiek te krijgen. Van dit primaat van de massamedia zou verloren gegaan zijn als we de propagandisten van de nieuwe...
Lees meer
Plant het cultuurzaadje Marketing, educatie en een jonger publiek bereiken
Als middelbare scholier bezocht ik met mijn klas (derde gymnasium) een toneelvoorstelling in de Stadsschouwburg in Nijmegen. Het was rumoerig in de zaal. Halverwege de eerste acte werd het spel stilgelegd. Een van de acteurs richtte zich tot een paar jongens die...
Lees meer