Via het nieuws en media worden mensen in Nederland, bijna dagelijks, met oorlog en de gevolgen daarvan geconfronteerd. We zien beelden van vluchtende mensen en we nemen deze op in onze eigen samenleving. Op hetzelfde moment echter wordt de historische afstand tot de...
Lees meer
De kracht van verbindende verhalen
Verhalen zijn van alle tijden en goede verhalen zijn vaak tijdloos. Mede door transformatie of herinterpretatie hebben oude verhalen vaak betekenis in het hier en nu. Daarmee kan een parallel getrokken worden naar erfgoed. Erfgoed is iets van vroeger wat ook hier en...
Lees meer
Leisure en het goede leven Praktische vragen na een filosofische verkenning
Leisure is leuk en inspireert ons, het brengt ons in contact met anderen en maakt ons leven beter. Maar welke diepere betekenissen liggen verborgen in deze activiteiten? Hoe kunnen eenvoudige hobby’s en grote evenementen, sport en kunst, en alles daartussenin, een...
Lees meer
Straatwaarden Het nieuwe speelveld van maatschappelijke erfgoedpraktijken
Het erfgoedveld verandert. Het publiek – bestaande uit individuen en groepen met heel verschillende achtergronden, motivaties en idealen – eist een actievere rol in de bepaling wat wel en niet als erfgoed geldt. Dat vergt een heel andere opstelling van...
Lees meer
Tour d’horizon Adviespraktijk in de kijker tijdens de BMC Cultuurconferentie 2017
Vijftien jaar BMC Cultuur, tien jaar BMC Cultuurconferentie: reden voor een extra feestelijke BMC Cultuurconferentie 2017 (mede georganiseerd door MMNieuws). BMC Cultuur & Erfgoed koos dit jaar voor een overzicht van de adviespraktijk. Oud-BMC’ers spraken over hun...
Lees meer
Toegankelijkheid met een prijskaartje Financieel inzicht in duurzaamheid van digitale collecties
Dat digitale collecties duurzaam toegankelijk moeten zijn is duidelijk. We krijgen steeds meer grip op hoe we die taak moeten volbrengen. Maar wat een digitale collectie een organisatie precies kost, is nog niet echt helder. Er is een gebrek aan inzicht in de kosten,...
Lees meer
Kerkverhalen op je smartphone De kerk als (digitaal) museum
Steeds meer kerken komen leeg te staan, worden afgebroken of komen in aanmerking voor herbestemming. Kerkbeheerders en –besturen is er alles aan gelegen om hun gebouw op de kaart te zetten en open te stellen, om deze teloorgang een halt toe te roepen of voor te zijn....
Lees meer
Waardering voor het loyaliteitsprogramma? Bezoekers, beloningen en klantbinding in Parktheater Eindhoven
Het kernpubliek van theaters is van groot belang. Uit analyses van diverse theaters blijkt dat gasten die zes keer of vaker het theater in één jaar bezoeken gemiddeld circa 500 euro per jaar besteden. Dit is zes tot acht keer zo veel op jaarbasis in vergelijking met...
Lees meer
Cultuur van het hart (2)Phil Bosmans in de 21e eeuw
Sinds de Brexit is bestuurlijk Europa plots een aantal inzichten wijzer geworden. Het ontbreekt wetenschappers, getuige harde feiten, aan proactieve en toekomstbestendige invloed op media en politiek. Het voorspelbare gevolg is tot op heden alvast de huidige impasse...
Lees meer
Smart cities, smart events Eventmanagement voorbij marketing
City marketing is al heel wat jaren in zwang. Verschillende steden profileren zich als de ‘evenementenhoofdstad van …’. Hoe meer evenementen en hoe meer bezoekers, hoe hoger op de ladder. En hoe meer revenuen voor de stad. In dat kader worden bezoekersaantallen...
Lees meer