De Nederlandse retail heeft het lastig. Veel winkelgebieden weten de consument onvoldoende te boeien, wat pijnlijk duidelijk werd met recente faillissementen van winkelketens V&D en Perry Sport. Dat zeven jaar na het begin van de financiële crisis de retail nog...
Lees meer
Lastig verleden Een pleidooi voor de flexibele aanpak van duister erfgoed
Stedelijke vernieuwing kan fantastisch zijn. Echter, niet alle plekken kunnen het verleden dat zij met zich meedragen zomaar naast zich neerleggen. Zo zijn diverse plekken in Nederland duidelijk gelinkt aan de Tweede Wereldoorlog of het koloniaal verleden van ons...
Lees meer
Placemaking in Barcelona From ‘Paris of the South’ to ‘Capital of the Mediterranean’
In recent decades globalisation has transformed urban economies so radically that cities risk losing their identities, while at the same time globalisation forces them to become more visible. Many cities met this double challenge through placemaking: place marketing...
Lees meer
Steden in veranderingLeisure, cultuur en stedelijke ontwikkeling
Onder de noemer cities in transition zijn de afgelopen jaren door tal van initiatiefnemers activiteiten ontplooid die inzicht geven in de vragen waarvoor steden tegenwoordig komen te staan en hoe uitdagingen aangepakt worden. Centrale vraag daarbij is hoe je bij deze...
Lees meer
Waarom bestaat u als museum? Wat is het bestaansrecht van jouw museum?
Wat is het bestaansrecht van jouw museum? Hoe denken jullie er in het museum over na? Beginnen jullie met een nieuwe tentoonstelling altijd bij het waarom ervan? Welke aanpak wordt daarbij gekozen? Als het museum een mens zou zijn, hoe vormt en groeit de identiteit?...
Lees meer
Smart marketing Ontwerp nieuwe verbindingen met het theaterpubliek
Technologie bepaalt in hoge mate de wijze waarop we communiceren, consumeren, ons vermaken en werken. Podiumkunstinstellingen zullen een digitale strategie moeten ontwikkelen. Hoe vermarkt je in het digitale tijdperk een zo analoog product als de podiumkunsten, waar...
Lees meer
Cultuurindex Nederland trends in beeld
Het verzamelen en duiden van cijfers en trends over (gesubsidieerde) cultuur is de laatste jaren met alle bezuinigingen op cultuur steeds belangrijker geworden. De Cultuurindex Nederland – een initiatief van de Boekmanstichting en het Sociaal en Cultureel Planbureau...
Lees meer
Bouwen aan de stad van de toekomst jongeren en architectuur in het Museon
Tijdens het symposium Cultuur in Beeld presenteerde ik ten overstaan van een man of vijftig de resultaten van het project ‘Stad van de Toekomst’ dat tussen 20 juni en 27 oktober 2013 in het Museon in Den Haag gehouden werd en waar zo’n 30.000 bezoekers op afkwamen. De...
Lees meer
Imago in eigen handen bibliotheken in sociale en online media
Online en social media zijn voor bibliotheken een goede tool om hun publiek en stakeholders te bereiken. Maar hoe zetten bibliotheken deze tool momenteel in? Dankzij een media-analyse krijg je als bibliotheek een veel beter beeld waar je het goed doet, en waar het...
Lees meer
Geeks, drankjes en kennisdeling WYSIWYG33< helpt makers elkaar te vinden
WYSIWYG337< is een geekborrel. Een informele borrel waar geeks, ‘noobs’ en entrepreneurs hun kennis delen. WYSIWYG staat simpelweg voor What You See Is What You Get. Deze term wordt gebruikt voor de modus waarin programmeurs direct zien wat ze in computercode...
Lees meer