Welke waarden roepen woorden op? ‘Monument’: schoonheid, trots, maar ook: niets mag, alles moet. Het oordeel ‘Het is geen monument’ legitimeert sloop. Hieronder volgt een reflectie vanuit mijn provinciebrede praktijkperspectief over waarden van verwante woorden:...
Lees meer
Nederlandse landschapsvoorkeuren Twee rapporten
Als het om landschap gaat, houden Nederlanders van bossen, heide, duinen, zee en waterrijke gebieden, en hebben ze een hekel aan bebouwing, geluidbelasting, horizonvervuiling en drukte. Ook geven ze het landschap rond de eigen woonplaats vaak maar een zuinig zesje....
Lees meer
MAS in Jonge Handen Zijn jongeren dé sleutel voor het museum van de toekomst?
2006. Het MAS-in-opbouw zet de eerste stappen in de richting van een jongerenmuseum. Twaalf jaar later was er Instinct, een eigen tentoonstellingsproject waarin de jongeren van de groep MAS in Jonge Handen het voortouw namen, het hele proces lang. MAS in Jonge Handen...
Lees meer
De ultieme gastfocus GuestHouse Hotel als ‘living hospitality lab’
Hoe kun je een hotelconcept ontwikkelen dat perfect inspeelt op de behoeften van gezinnen met jonge kinderen? Hoe kun je een hotel ontwikkelen met de ultieme gastfocus? Deze uitdaging stelde Coen Schelfhorst, eigenaar van OOKs Hospitality en Leisure, zich in de...
Lees meer
De Impact van Design Thinking Hoe onderzoek en design samenkomen in het onderwijs
In zijn beroemde TED-talk ‘do schools kill creativity’ (2006) deelde Sir Ken Robinson een verontrustende observatie. Als je naar ons onderwijs zou kijken alsof je van een andere planeet kwam, en je zou je afvragen: ‘Wat is het doel ervan?’, dan zou je snel tot de...
Lees meer
Themajaar ‘75 jaar Vrijheid’ het narratief in de praktijk
De opbouw van attentiewaarde voor de viering van ‘75 jaar Vrijheid’ in 2020 heeft al vroeg in het proces een versnellingsfactor gekregen. Onder invloed van zeer succesvolle Holland-marketing presenteren verschillende internationale reisorganisaties, waaronder het...
Lees meer
Identiteit van een plaats versterken door een verhaal? Het verhaal van BOMBAST
BOMBAST, een bourgondische, positieve en een beetje rebelse man. Hij leefde eind 19e eeuw een leven vol feest en gezelligheid. BOMBAST was een echte levensgenieter en had als doel, mensen met elkaar te verbinden, onder andere door samen het leven te vieren en verhalen...
Lees meer
‘Open Up’ de kracht van een narratief concept
Wat is nu een precies een narratief? Nog belangrijker is de vraag: wat maakt nu dat het daadwerkelijk betekenisvol is? Graag illustreren we de potentiële kracht van een narratief concept aan de hand van de ‘Open Up’-case. “This is to music first, always” waren de...
Lees meer
Een goed verhaal verandert de wereld
Aan het einde van Martin Scorsese’s film The Wolf of Wall Street, zien we hoe Jordan Belfort (gespeeld door Leonardo DiCaprio) een zaal vol verkopers uitdaagt hem een pen te verkopen. De verkopers zeggen dingen als “Deze pen is fantastisch”, “Deze pen schrijft...
Lees meer
Storytelling de local als held van het verhaal
Marita Mathijsen, emeritus-hoogleraar Nederlandse Letterkunde, houdt in een interview in De Volkskrant (11 december 2009) een pleidooi voor het persoonlijker maken van geschiedenis op school: “als je, doordat je familieverhalen hoort, meer hecht aan die oude kast van...
Lees meer