De beste marketingcampagne kwam van Theater in Limburg. Ontvangers van een Sinterklaas- of kerstcadeau konden dat, indien het niet in de smaak viel, inruilen voor twee gratis theaterkaarten. Het concept bleek succesvol: het leverde de acht theaters gemiddeld 39% nieuw publiek op. Bovendien kreeg de actie regionaal veel media-aandacht.
Van de 24 inzendingen voor de Gouden Struis waren drie cases genomineerd: ‘E-wishes’ (Odeon/De Spiegel theaters), ‘Klassieke muziek moet sprankelen’ (Theaters Tilburg/ Magogo Kamerorkest) en ‘Niet goed, theater terug’ (Theater in Limburg).
Namens de jury reikte voorzitter Benien van Berkel de prijs uit, met het volgende commentaar: ‘De jury is gecharmeerd van de eenvoud van het concept en prijst de samenwerking die niet alleen bestond tussen de Limburgse theaters onderling, maar ook met producenten en impresariaten die bereid waren een deel van de kosten van de theaterkaarten voor hun rekening te nemen. Een mega-samenwerking tussen 8 theaters en vele impresariaten, waar de jury een diepe buiging voor maakt. […] De goede samenwerking tussen de theaters onderling, de mogelijkheid tot navolging, het resultaat, en de uitstekende en humorvolle executie waren voor de jury aanleiding om de Gouden Struis 2009 aan deze campagne toe te kennen.’
De jury, die naast Benien van Berkel bestond uit Jaap Boter (docent Vrije Universiteit Amsterdam), Fons Bruins (Bruins Theatermanagement en oud directeur Parktheater Eindhoven), Janine Mazel-Van der Laan (marketingmanager Ahold Nederland) en Erik Kessels (directeur Kesselskramer) over de twee andere genomineerden:
‘Evelien ter Ellen, Melanie van Riel en Neeltje van Balkom van Odeon/De Spiegel theaters hebben met ‘E-wishes’ het kassasysteem zo geupdate dat het theater met deze vernieuwing een totaalpakket aanbiedt dat boven het gemiddelde serviceniveau uitstijgt. De jury vroeg zich echter af welk probleem met ‘E wishes’ wordt opgelost en of het publiek hiermee ook uitgelokt wordt tot andere kunstvormen.’
‘Theaters Tilburg toonde met het in de markt zetten van het Magogo Kamerorkest in Tilburg haar (potentiële) markt goed te kennen. Ze waren de enige case waarbij sprake was van productontwikkeling. Nieuw jong publiek, totaalbeleving en integraal marketing-
concept zijn de kernwoorden van de campagne. Maar de jury mist het lef om de ingezette koers door te zetten. Hoe leidt het Magogo Kamerorkest uiteindelijk tot meer bezoekers voor andere concerten van klassieke muziek en is het gemakkelijk over te nemen door andere theaters?’
Waaraan moet een winnende case voldoen? Enkele criteria die meespeelden in de beslissingen van de jury:
• De beste case in de ogen van de jury is een SMART case. De case moet Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn.
• Een inzending kan alleen Gouden Struis-waardig zijn en genomineerd worden wanneer de inzending op alle drie de criteria: strategie, creativiteit en effectiviteit een ruime voldoende scoort.
• De case moet zonder grote financiële offers kunnen worden nagevolgd.
• De case heeft geen ad hoc karakter, is een lange termijn plan geïntegreerd in een marketing concept (strategie).
In het volgende nummer meer aandacht voor de case van de winnaars.
Eerdere winnaars van de Gouden Struis
2004
Ons theater in Kampen
Stadsgehoorzaal Kampen
2005
Premierebus recensiewedstrijd
Associatie Rijnmondtheaters
2006
Theaterdating
Stadstheater Zoetermeer
2007
Theaterbende
Theater de Tamboer
2008
Noorderster academie
Theater de Tamboer