Selecteer een pagina

ACCU Breda

De Bredase versie van het landelijke Actieplan Cultuurbereik

Algemeen
ACCU Breda staat niet alleen voor de eerste twee letters van de woorden Actieplan Cultuurbereik, ACCU betekent ook meer positieve energie die de Dienst Cultuur van de gemeente Breda wil uitstralen en vooral wil opwekken in het culturele veld van deze stad. Want er kan en is veel meer in cultureel Breda dan tot nu toe voor het voetlicht komt.


Situatieschets
In zeer grove penstreken behelst het landelijk Actieplan Cultuurbereik een flinke pot geld die bedoeld is om meer mensen, met name allochtonen en jongeren, te betrekken bij cultuur. Je zou kunnen zeggen dat het hele actieplan n groot marketinginstrument is voor het werven van bezoekers voor allerlei culturele uitingen. Alle grotere gemeenten en de provincies zijn uitgedaagd hun ideen en plannen in te dienen n de gevraagde bijdrage van het landelijke budget te verdubbelen uit eigen gelden.

Er zijn vijf landelijke doelstellingen geformuleerd voor de gemeentelijke en provinciale actieplannen:
– Versterking van de programmering van culturele accommodaties
– Culturele diversiteit
– Investeren in de jeugd
– Culturele planologie op de agenda zetten
– Zichtbaar maken van het culturele erfgoed

De Bredase versie
Ook Breda heeft een plan ingediend waarin in grote lijnen beleid is gemaakt op gebied van beeldende kunst, school & cultuur en het actieplan cultuurbereik, het latere ACCU Breda. Dit laatste onderdeel, actieplan cultuurbereik, gaat uit van drie programmas:
– Breda netwerkstad
– Breda van binnen naar buiten
– Breda vanuit de wijken

Het Bredase plan is goedgekeurd, het geld is toegekend en de gemeente heeft het bedrag zoals afgesproken verdubbeld. Toen kwam de eigenlijke klus: hoe dagen we de cultuurmakers in de stad uit om plannen in te dienen, plannen die verder gaan dan de reguliere programmering? Plannen die verfrissend zijn, opzienbarend, multicultureel, jong, spannend, multidisciplinair en bruisend, plannen waarvoor de samenwerking met andere cultuurmakers moet worden opgezocht.

Marketingplan ACCU
ACCU als merk, voor de cultuurmaker n voor het publiek. Dat is de inzet geworden van het ontwikkelde marketingplan ACCU Breda.
In het marketingplan wordt uitgegaan van een zogenaamde tweetrapsbenadering. In eerste instantie moet de cultuurmaker worden uitgedaagd om plannen in te dienen. Hierbij is het van belang dat ook allochtone groeperingen met projectvoorstellen komen. De tweede stap betreft het werven van publiek voor de goedgekeurde plannen, uiteraard als aanvulling op de publiekswerving van de planindieners zelf. De adviescommissie heeft bij de beoordeling van de ingediende projecten namelijk nadrukkelijk gekeken naar de bijbehorende publiciteitsplannen. ACCU Breda moet een soort keurmerk worden voor projecten die origineel, kwalitatief hoogstaand, creatief, vernieuwend en ondernemend zijn.

Bij aanvang van ACCU Breda was er een duidelijke scheiding in tijd bij de benadering van de twee doelgroepen cultuurmakers en cultuurconsumenten maar na de eerste ronde gaat alles door elkaar heen lopen. Cultuurmakers worden opnieuw uitgedaagd om voor de volgende ronde plannen in te dienen. Ze kunnen daarbij aan de reeds goedgekeurde projecten zien wat de bedoeling is van ACCU. Voor de projecten die daadwerkelijk worden uitgevoerd in dezelfde periode moet voldoende en passend publiek worden bereikt.

Marketinginstrumenten
De naam ACCU is bedacht door Peter Ham van Kubiek in Breda. Het is een naam die kort, duidelijk en veelzeggend is. De bijpassende huisstijl is ontwikkeld door ontwerper Jan Peeters. Het resultaat is verfrissend, kleurrijk en opvallend. De huisstijl is genspireerd op de rimpeling in het water, de golven energie die een ACCU genereert. De gebruikte fotos zijn van culturele activiteiten die passen binnen de ACCU-gedachte.

Allereerst is een brochure gemaakt met daarin een aanvraagformulier. Aanvullend is de website www.accubreda.nl ontwikkeld. Daar kan men de brochure downloaden, maar ook gegevens vinden zoals de beleidsplannen, de subsidieregels van de gemeente Breda n een agenda van de goedgekeurde projecten. Ook de namen van leden van de verschillende adviescommissies staan op de site. De adviescommissie beoordeelt de projecten en adviseert de dienst cultuur over het al dan niet honoreren van de aanvraag. Daarnaast is er een soort gemeentelijke hulpdienst waar men terecht kan voor het formuleren van de aanvraag. Naast de projectcordinator binnen bureau cultuur en de regisseur van ACCU zijn dat beleidsmakers op verschillend gebied, zoals architectuur, multicultureel beleid en beeldende kunst.
Naast de brochure is een beperkte correspondentiereeks ontwikkeld met briefpapier, envelop, adresstickers en visitekaartjes.

Cultuurpunt Breda
In het leescaf van de centrale bibliotheek van Breda is het Cultuurpunt Breda gevestigd. Het is een balie waar men mondeling informatie kan verkrijgen, waar allerlei folders liggen over culturele activiteiten in stad en regio, waar men voor bepaalde zaken kaartjes kan kopen en waar alle informatie over ACCU Breda op te halen is. Tevens onderhoudt Cultuurpunt Breda een publiekssite waar men zich ook kan opgeven voor een wekelijkse nieuwsbrief. Het Cultuurpunt speelt binnen ACCU een centrale rol. Uiteraard zullen de medewerkers nooit uitspraken doen over het wel of niet toekennen van subsidies, maar zij kunnen wel doorverwijzen naar de genoemde regisseur dan wel de gemeentelijk hulpdienst.

Cultuurcaf, pitstops en congressen
Tegelijkertijd met de ontwikkeling van de huisstijl en het materiaal werd ook een begin gemaakt met n van de programmas van ACCU, namelijk Breda Netwerkstad. Dit dient twee doelen, namelijk het versterken en opzetten van een Bredaas cultureel netwerk en het verspreiden van de informatie over ACCU bij de cultuurmakers. Om dit te doen zijn drie zaken in het leven geroepen, een formeel congres, de iets minder formele Pitstops (soort rondetafelgesprekken over bepaalde onderwerpen) en het informele Cultuurcaf. Dat laatste fenomeen heeft nu twee keer plaatsgevonden. Het is op dit moment nog zoeken naar de vorm wel of geen korte presentaties, om de twee of drie maanden, in een culturele instelling of juist in een caf. De bedoeling is dat de verschillende aanwezigen van elkaars activiteiten op de hoogte zijn en wellicht tot samenwerking komen.

Publieksbenadering
Inmiddels is de eerste reeks projecten goedgekeurd en met ACCU start nu de publieksbenadering. Bij het toekennen van de subsidies wordt het laten terugkomen van de ACCU huisstijl verplicht gesteld, bijvoorbeeld door middel van banieren op de locatie van de ACCU activiteit. Bovendien moet, indien hiervoor ruimte is, een korte introductie van ACCU worden gegeven. Vanuit ACCU wordt een halfjaarlijkse uitgave verspreid. Op de website en op de site van het Cultuurpunt staat de agenda. De projecten komen aan bod in de Cultuurcafs en persoonlijke contacten met de pers worden ingeschakeld. Ook kunnen cultuurmakers, indien gewenst, advies inwinnen over hun publiciteitsplan.

Dit is in een notendop het marketingplan van ACCU Breda. En dat alles heeft maar n doel, ervoor zorgen dat na vier jaar ACCU de stad Breda op weg is om een uitermate bruisende en energieke culturele plaats te worden!

Auteur: Ruth Giebels, Regie & marketing ACCU Breda – r.giebels@breda.nl
468

Reactie verzenden

Share This