Selecteer een pagina

Achter de maskers van chagrijn en desinteresse

Algemeen
Bekijk t ging twee jaar geleden van start met als doel: jongeren enthousiasmeren voor kunst en cultuur. Een nobel doel, maar daarmee ben je er nog niet. Hoe die jongeren te bereiken? Vanaf het allereerste begin besloten we stevige contacten te leggen met zowel de kunsten, het onderwijs als de media. Immers, de kunsten leveren het aanbod, docenten moeten het overdragen en de media, van schoolkrant tot landelijke televisie, zijn onmisbaar waar het gaat om imago en promotie van kunst, om communicatie met en door jongeren. En n ding is zeker: als je met kunst en cultuur bij jongeren wilt aankomen dan moet het steengoed zijn. Want ze zijn spontaan maar genadeloos in hun oordeel: als het in hun ogen niks is, dan kun je het verder vergeten. Het is maximaal of het is slap en dan gaan ze loesoe en je ziet ze nooit meer terug.


Bekijk t richt zich vooral op scholieren die het vak CKV hebben, 14- tot 16-jarigen. Pubers dus, en die willen nog wel eens grossieren in vooroordelen. Dat kunst saai is bijvoorbeeld. Ze kijken liever naar tv, naar clips, Idols, of onze nationale successoaps. En daarover communiceren ze met elkaar. Maar als je wat dieper doorvraagt, blijkt dat ze wel degelijk van alles doen dat op zn minst raakvlakken heeft met kunst en cultuur. Dat er een verrassende hoop creativiteit schuilgaat achter die maskers van chagrijn en desinteresse. Dat ze vooral elkaar het best kunnen vertellen wat niet en wat wel moeite waard is. Dat je dus platforms in de media moet creren om jongeren te laten zeggen wat ze er van vinden, wat ze wel en niet goed vonden en waarom.

We hadden een groep jongeren om ons heen die er wel wat over wilde zeggen. Dus zochten we samenwerking met de media. We kregen een wekelijkse rubriek, Bekijk t in Sp!ts, waarin jongeren verslag doen van allerlei voorstellingen. We maakten een jongerenproefprogramma voor de KRO-tv, we haalden er regionale omroepen bij en op dit moment ontwikkelen we een jongerenmediacaf met een jongerenpersdienst. We brengen Bekijk t onder de aandacht bij vakdocenten en scholieren, met opvallende campagnes ontwikkeld door reclamebureau Het Hoofdbureau.
Behalve docenten en scholieren benaderden we ook vakopleidingen zoals de Media Academie. En we zoeken het liefst contact met de experimentele voorhoede daarvan, in het schemergebied van cross-disciplines en nieuwe media. Het gebied bij uitstek waar pubers volwassenen nog wel eens ver vooruit willen zijn. En we legden contact met educatieve uitgevers, want aan de methodes viel ook wel wat toe te voegen. Het resultaat was een serie van acht introductiefilmpjes bij de methode Palet voor VMBO van Thieme/Meulenhoff.
Als we jongeren in contact brengen met het kunstenveld proberen we steevast activiteiten te ontwikkelen die uitnodigen tot creativiteit. Dus organiseren we rondom een moeilijk toegankelijke dansvoorstelling voor het Holland Festival een scala aan mogelijke activiteiten: dansen onder leiding van een danseres van een topgezelschap, maar ook video- en fotoreportages maken of zelf een affiche ontwerpen. De resultaten daarvan worden voor publiek tentoongesteld.

Toch bereik je met dergelijke op zichzelf succesvolle workshops op jaarbasis hooguit een paar honderd scholieren. Mede daarom ontwikkelde Bekijk t ook een grootschaliger project als de CKV-tournee: een langs zes steden reizend spektakel van theater, film en video, met een computerspel als lesbrief, op internet en live. Via samenwerking met het TIN kwamen we bovendien tot de invoering van de Jongeren Theaterafficheprijs. Met de CKV-tournee bereikte Bekijk t meer dan tienduizend scholieren en een paar honderd docenten. Bekijk t en CJP vatten op dit moment een schat aan informatie samen in een videodocumentaire waarin docenten en leerlingen hun mening geven over de wereld van kunst en cultuur en het vak CKV.

Inmiddels is er wel wat aan het veranderen. Getuige het aanbod op het gebied van de podiumkunsten lijkt men zich in elk geval meer bewust te worden van de aanwezigheid van jongeren. En andersom zie je steeds meer jongeren zich interesseren voor kunst en cultuur, zo blijkt uit recente onderzoeken van CJP (zie Jongeren, CJP en cultuur, een onderzoek naar de leef- en belevingswereld van jongeren op het gebied van cultuur, door bureau Qrius in opdracht van CJP, november 2002) en de gemeente Amsterdam. Dat is een verheugende ontwikkeling, maar het is nog lang niet genoeg. Het gaat vooral om de bereidheid jongeren de ruimte te geven, op zoek te gaan naar wat ze zelf in huis hebben, en te beginnen met ze een positieve ervaring met kunst en cultuur te bezorgen.

meer info: www.bekijkt.nl

Auteur: Luc van Leeuwen – luc@bekijkt.nl Wim Wentzel – Wim@bekijkt.nl
468

Reactie verzenden

Share This