Selecteer een pagina

ACMC profielen 1

Algemeen
MMNieuws was benieuwd naar de reacties van de deelnemers aan het congres Wat nou publiek?! en vroeg enkelen van hen daarom naar hun oordeel over het congres en naar hun redenen om lid te worden van het ACMC. Verder vroegen we hen naar hun reactie op de weergave van het congres zoals dat te lezen was in het artikel Tussen kunst en kassa van Jeroen Mirkc in Adformatie (nr. 50 van 15 december 2005).


naam: Benien van Berkel
leeftijd: 40 jaar
huidige functie: hoofd Communicatie & Marketing Holland Festival, sinds 2001
vorige functie: hoofd Communicatie Koninklijk Theater Carr
laatste culturele activiteit: Auschwitz van Hotel Modern
laatste vrijetijdsactiviteit: sleen van de duinen op Terschelling

Wat was de belangrijkste reden om lid te worden van het ACMC?
Leren en collegas uit het vak leren kennen: leren van de cases van anderen, toetsen van eigen ideen aan communicatie- en marketingprofessionals, opbouwen en verbreden van samenwerkingen in cultuursector en bedrijfsleven en inspiratie opdoen in een informele sfeer temidden van creatieve en betrokken collegas.

Welke nuttige ervaringen heb je binnen het ACMC opgedaan?
Het eerste congres: een bevlogen John Leerdam die aan de hand van zijn cultuurcarrire aangaf waar het allemaal om draait: drive! Een prachtige case van Natuurmonumenten en de Rabobank om wederzijds klanten te werven. Think big! Een inspirerende denktank op het kantoor van de CPNB: startschot voor het publiek van 2012. Een warrige maar snoeiharde workshop van de Zwitserse ontwerper Cornel Windlin: wie is opdrachtgever, en wie ontwerper?

Sinds hoeveel jaar ben je lid?
Sinds de oprichting.

Welke direct toepasbare en nuttige info heb je tijdens het ACMC congres Wat nou publiek?! opgedaan?
Dat de sector hoognodig een kick off nodig had om, net als in het bedrijfsleven, meer toekomstgerichte strategie in te gaan zetten. De opzet van het congres was voor mij echter te generalistisch om er echt iets nieuws of toepasbaars uit te halen.

Wat zie je als de belangrijkste trend binnen je vakgebied/beroepspraktijk van cultuur, vrijetijd en marketing ten aanzien van het thema van het congres en meer in het algemeen?
De behoefte aan snelle kicks neemt af, maar die aan totaalconcepten neemt toe. Er is toenemende aandacht voor spiritualiteit en reflectie. Dat is allemaal in het voordeel van de cultuursector: het geeft de cultuurmarketeer de kans om zijn voorstelling/tentoonstelling op verschillende wijzen te verpakken en naar gelang de smaak van zijn doelgroep te verkopen.

Wat vond je van de weergave van het congres in Adformatie?
Het artikel legt de vinger op de zere plek: de cultuurmarketeers, aangestuurd door hun directies, laten zich teveel opjutten door de subsidiepolitiek, het hapsnapbeleid van een elke vier jaar wisselende staatssecretaris. Want zeg nou zelf: wat nou doelgroepen jongeren en allochtonen? We praten hier over complete bevolkingsgroepen, waarvan er, net als bij de doelgroepen volwassenen, gehandicapten en bejaarden (om er maar eens een paar te noemen), per definitie altijd maar een paar procent aan cultuur in de enge zin van het woord zullen deelnemen. Het is een verkramping van veel kunstmarketeers: het is erin gestampt dat lle kunst ltijd maar toegankelijk moet zijn voor edereen. Onzin! Laat iedereen kennismaken met kunst via het onderwijs, want dr hoort kunsteducatie primair thuis. De marketeer doet dan vervolgens zijn werk: hij brengt de kunst naar het publiek, voor wie die kunst is gemaakt: man of vrouw, kind of bejaarde, allochtoon of autochtoon, automonteur of bankdirecteur. De ene keer laag-, de andere keer hoogdrempelig.

Naam: Jos Schuring
Leeftijd: 48 jaar
Huidige functie: sinds drie jaar journalist/theatermarketeer
Vorige functie: hoofdredacteur CJP Media
Laatste culturele activiteit: Slangenvel van Orkater
Laatste vrijetijdsactiviteit: voetballen

Wat was de belangrijkste reden om lid te worden van het ACMC?
Deskundigheidsverbetering, genformeerd blijven, mensen ontmoeten en netwerken wat natuurlijk niet hetzelfde is als mensen ontmoeten.

Welke nuttige ervaringen heb je binnen het ACMC opgedaan?
Eind 2004 overwoog ik op te zeggen want ik vond het ACMC te weinig actief en kreeg naar mijn idee te weinig waar voor mijn geld, maar toen kwamen de Keukengeheimen, een erg leuk en goed initiatief waar ik met veel plezier aan heb meegedaan.

Hoeveel jaar ben je al lid?
Ik geloof een jaar of zes, maar pas sinds ik zelfstandig ben, nu, ruim drie jaar, neem ik vaker deel aan activiteiten.

Welke direct toepasbare en nuttige info heb je tijdens het ACMC congres Wat nou publiek?! opgedaan?
Ik heb geconstateerd dat er op het gebied van webmarketing meer ontwikkelingen zijn dan ik globaal wist en ben me daar dus meer in aan het verdiepen.

Wat zie je als de belangrijkste trend binnen je vakgebied/beroepspraktijk van cultuur, vrijetijd en marketing ten aanzien van het thema van het congres en meer in het algemeen?
1) Toename van middelen om mond-op-mond reclame te bevorderen
2) Dat de professionalisering van theatermarketing te langzaam gaat; nog steeds is bij vooral de theaters de bezetting kwalitatief, maar ook kwantitatief onder de maat; bij gezelschappen en producenten werken meestal meer en beter gekwalificeerde mensen. De theaters blijven achter.

Wat vond je van de weergave van het congres in Adformatie?
Het verhaal in Adformatie geeft geen goed beeld van die dag maar zo is het waarschijnlijk ook niet bedoeld. Agaath Witteman maakte een enorme uitglijder met haar opmerking dat de aanwezige marketeers te weinig hart voor de kunst zouden hebben en werd door dagvoorzitter Hadassah de Boer veel te belangrijk gevonden. Jammer van de daardoor nogal overbodige discussie. Verheggen en Bakas waren interessant, vooral voor wie Megatrends Nederland nog niet kende. De keuze in de middagsessies was voor mij beperkt omdat ik meer dan de helft van de sprekers/ workshopleiders al jaren lang ken. Mijn dag was niettemin nuttig dankzij de sessies over webmarketing van Michiel van Gaalen van de Staatsloterij en de presentatie van Anno die geschiedenispopularisering op aansprekende manier weet te marketen.

Auteur: Redactie redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This