Selecteer een pagina

ACMC profielen 3

Algemeen
Vervolg van ACMC profielen 2


Naam: Michiel van der Kaaij
Leeftijd: 43 jaar
huidige functie: Directeur FKU (sinds 1 jaar)
Vorige functie: Directeur Erfgoed Actueel, bureau voor cultureel erfgoed en educatie
Laatste culturele activiteit: Bekijken van de film Me and you and everyone we know, (preview, eind januari te zien op International Filmfestival Rotterdam). Een idealistische en integere film, die een absolute hit gaat worden!
Laatste vrijetijdsactiviteit: Het bereiden van een uitgebreide Italiaanse oudejaarsmaaltijd, met daaraan voorafgaand het bezoeken van een aantal specialiteitenzaken in Amsterdam voor de ingredinten.

Wat was de belangrijkste reden om lid te worden van het ACMC?
Behoefte aan een collegiaal platform, een ontmoetingspunt van mensen die (ongeveer) met hetzelfde bezig zijn.

Sinds hoeveel jaar ben je lid?
Anderhalf jaar

Welke nuttige ervaringen heb je binnen het ACMC opgedaan?
Mijn oog viel aanvankelijk op het programma Innovatie uit de UK. Building creative partnerships between business and the arts. De meest onderdelen van het programma van het afgelopen jaar heb ik met veel plezier bijgewoond. En nu dus het congres Wat nou publiek?! Ik geloof erg in dit soort samenwerkingsverbanden.

Welke direct toepasbare en nuttige info heb je tijdens het ACMC congres Wat nou publiek?! opgedaan?
De ondertitel van het congres luidde: Het wordt grijzer, individueler en kleurrijker. En sowieso helemaal anders. Tijd voor relatietherapie! Deze ondertitel klinkt als een soort wake up call, alsof het laatste uur voor de culturele sector heeft geslagen. Nu ben ik van mezelf redelijk optimistisch van aard, maar juist dit congres liet zien dat er al heel wat veranderd is sinds ik bijna tien jaar geleden zelf een vergelijkbaar congres organiseerde met de titel Jongerencultuur, geen kunst aan. Er is inmiddels good practice genoeg. Marketeers en de inhoudelijke professionals binnen het cultuurbedrijf moeten echter eens ophouden wederzijdse stereotypen in stand te houden. Dit kwam tijdens het ACMC-congres weer eens tot uitdrukking tijdens de slotdiscussie, toen PvdA-kamerlid Agaath Witteman, binnenkomend na haar kamerdebat over de Cultuurbegroting, waarschuwde voor teveel doelgroepdenken. Haar opmerking werd door een collegamarketeer direct opgevat als kritiek op de culturele marketing in het algemeen (zie het artikel van Jeroen Mirck in Adformatie van 15 december).
Andersom werd ik door cultuurmarketeers en -managers uit mijn omgeving verbaasd aangekeken toen ik een jaar geleden mijn werkterrein ging verleggen naar de hedendaagse beeldende kunst. De FKU-leden werden afgeschilderd als een stelletje onwillige ezels, die schrap zouden staan bij iedere poging tot verbetering van de bedrijfsvoering en uitbreiding van het publieksbereik. Het tegendeel blijkt waar. Uit een recente sectoranalyse blijkt dat de branche op beide aandachtspunten juist goed scoort. Ook het eerste samenwerkingsproject met de galeriebranche, de Kunst10daagse (4 t/m 13 november j.l ) is goed verlopen.
Ik zie alle veranderingen in FKU-verband (de verzelfstandiging van ons verenigingsbureau onder de naam Artes, de verbreding van de vereniging met leden met een commercile signatuur en de lancering van de kunstportal artstart.nl) dan ook met optimisme tegemoet. Maar collegas, inhoudelijk zowel als voorwaardenscheppend, laten we elkaar vooral proberen te vinden in onze gemeenschappelijke professionaliteit! We hebben elkaar hard nodig.

Naam: Jackie van der Vlis
Leeftijd: 41 jaar
Huidige functie: Hoofd marketing & communicatie Luxor Theater Rotterdam
Vorige functie: freelance marketeer in de culturele sector
Laatste culturele activiteit: bezoek aan wintercircus van Alex Sijm
Laatste vrijetijdsactiviteit: uit eten met mn vriendin

Wat was de belangrijkste reden om lid te worden van het ACMC?
Voor het onderhouden en verkrijgen van nieuwe marketingkennis, ter inspiratie en voor het opdoen van ideen, voor het onderhouden van bestaande en het leggen van nieuwe kontakten.

Welke nuttige ervaringen heb je binnen het ACMC opgedaan?
Mijn ervaringen binnen het ACMC/GVR zijn nog pril. Mijn eerste GVR-congres heb ik bijgewoond op 28 november jl. bij Podium Mozaik. Dit congres viel mij inhoudelijk tegen. Te weinig verdieping, de sprekers vielen wat tegen. Ik had me er meer van voorgesteld en verwacht dat ik er enorm door geinspireerd zou raken. Helaas, dat is niet gebeurd.
Los daarvan vind ik dat ik erg veel e-mail krijg van het GVR.

Sinds hoeveel jaar ben je lid?
Nog geen jaar.

Welke direct toepasbare en nuttige info heb je tijdens het ACMC congres Wat nou publiek?! opgedaan?
Eigenlijk bijzonder weinig. De sprekers in de ochtend vond ik niet allemaal even sterk. De workshops verliepen rommelig en gehaast, eigenlijk alleen maar het idee gekregen dat er te weinig tijd was om n en ander goed neer te zetten. Weinig tot geen interactie met de deelnemers. En van verdieping was al helemaal geen sprake. Alleen het oplepelen van informatie en feiten is niet interessant.

Wat zie je als de belangrijkste trend binnen je vakgebied/beroepspraktijk van cultuur, vrijetijd en marketing ten aanzien van het thema van het congres en meer in het algemeen?
Voor mij is een belangrijke trend om meer oog te hebben voor publiek dat zich al aan je theater heeft gebonden en altijd bereid is om tegen de hoogste prijs te komen. Zij verdienen meer aandacht. Er wordt nu veel aandacht en voordeel gegeven aan publiek dat nog niet van plan was te komen. Die rol zou ik graag omdraaien in het theater.

Wat vond je van de weergave van het congres in Adformatie?
Zolang we inderdaad te weinig producties in de theaters zetten voor specifieke doelgroepen als jongeren en allochtonen, moeten we ook niet verwachten dat zij in groten getale naar het theater komen.

Auteur: Redactie redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This