Selecteer een pagina

Adverteren via Ster & Cultuurblok

bedrijfsprofiel

Algemeen

Iedereen die wel eens een schouwburg of theater bezoekt, zelfs al is dat incidenteel, kent het verschijnsel. Al snel na dat bezoek ploft er een folder of zelfs een compleet maand- of jaarprogramma op de deurmat. Veel culturele organisaties beschikken immers over een digitaal systeem waarin regelmatige én incidentele klanten worden opgenomen. Het zo opgebouwde bestand wordt gebruikt voor direct mail acties. Helaas is zo’n actie vaak schieten met los kruit. Er bestaan in ieder geval handiger en meer gerichte middelen om een beoogd publiek te bereiken. En ook al is internet tegenwoordig een veel ingezet medium, toch is tv nog steeds een van de meest directe media om een voorstelling, concert, tentoonstelling of festival aan te prijzen.
De Ster & Cultuurblokken bij de publieke omroepen zijn met name gericht op het onder de aandacht brengen van de programma’s van culturele instellingen. Cultuur Enzovoort verzorgt het hele traject en biedt culturele instellingen hulp bij het produceren van geschikte commercials.


Cultuur Enzovoort is een klein kantoor in Amsterdam dat in 2006 speciaal is opgericht om als partner van Ster de Ster & Cultuurblokken aan te bieden aan de culturele markt. Cultuur Enzovoort biedt reclamepakketten aan op televisie, radio en online tegen een speciaal cultureel tarief dat veel lager is dan het commerciële tarief. Deze pakketten kenmerken zich door een goed bereik voor een redelijke prijs en zijn zo samengesteld dat met verschillende uitzendmomenten een breed en hoger opgeleid publiek wordt bereikt, dat interesse heeft in cultuur in de brede zin van het woord.

De Ster & Cultuurblokken bestaan uit een voorfilmpje (de leader), die worden gevolgd door een aantal korte spots van verschillende campagnes en een afsluitende bumper. Door de gezamenlijke aanwezigheid van verschillende adverteerders wordt de uitstraling van het Ster & Cultuurblok sterker en kunnen de culturele adverteerders met een beperkt budget toch hun publiek bereiken.

Cultuur Enzovoort verzorgt het hele traject, van planning en productie tot en met de afhandeling bij Ster. Dat is met name handig voor culturele instellingen met weinig media-ervaring. Cultuur Enzovoort probeert zoveel mogelijk mee te denken met de klant. Daaronder valt dus ook het schrijven van teksten en begeleiding bij de vormgeving en uitvoering van de commercial. Het gaat om korte (7, 10 of 12 seconden) commercials, die vaak low-budget, maar wel creatief worden gemaakt, op basis van materiaal dat door de klant wordt aangeleverd. Met een paar publiciteitsfoto’s en een poster of logo kan ook in korte tijd duidelijk worden gecommuniceerd.
Cultuur Enzovoort heeft een uitgebreide klantenlijst, waaronder veel terugkerende jaarlijkse evenementen, zoals het Tongtong Festival in den Haag, de 7 zomer Zonden van ’s-Hertogenbosch en de Open Art Fair. Sommige gemeenten gebruiken ook in hun citymarketing regelmatig Ster & Cultuur, zoals de gemeente Tilburg.

Televisie is het belangrijkste medium voor een breed bereik, maar een combinatie van adverteren via verschillende media is ook mogelijk. Radio- en online boodschappen kunnen de campagne versterken. Een voorbeeld is de campagne van de provincie Overijssel, Overijssel in Beeld. Met meerdere flights op televisie en radio en tussendoor een langlopende online campagne bleven zij het hele jaar zichtbaar. 

Cultuur Enzovoort biedt sinds kort naast de Ster & Cultuur pakketten ook Ster & Film pakketten voor de filmsector. Deze producten hebben een geheel eigen doelgroep die met de zendtijdprogrammering op voornamelijk Nederland 3 goed kan worden bereikt. Verder is een Junior propositie in de maak waarmee de doelgroep van 6-12 jaar goed bereikt kan worden. Bij Ster & Cultuur ligt de nadruk op Het Klokhuis en Jeugdjournaal en zo worden ook de meekijkende ouders goed bereikt.

—————–
Aanvullende info:
Tilburg, stad van contrasten, bruist van creativiteit van eigen bodem. In allerlei vormen komt dit naar voren in de cultuuragenda.

‘Wij zijn steeds op zoek naar nieuwe middelen om dit uit te dragen,’ aldus Anja Eijkemans, communicatie stadspromotie gemeente Tilburg. ‘Daarom gebruiken we al vanaf 2006 de Ster & Cultuurspotjes om innovatieve en spraakmakende evenementen onder de aandacht te brengen. De wijze waarop we steeds tot een mooie commercial komen is heel prettig. Cultuur Enzovoort staat open voor onze inbreng en zoekt mee naar een stijl die bij Tilburg past.’

Auteur: Tekst: Arlien Schut Arlien Schut is operationeel manager bij Cultuur Enzovoort bv (arlien@Cultuurenzovoort.nl)
468

Reactie verzenden

Share This