Selecteer een pagina

Alles crossmediaal

Algemeen

In 2020 is alles crossmediaal. Waar veel organisaties nu nog niet weten wat een crossmediale aanpak is, is het in 2020, maar liever in 2010 nog, gemeengoed. Marketingmanagers en -medewerkers weten niet beter. Publiek kun je immers bereiken via nieuwe media zoals sociale netwerken, podcasts, augmented reality, video en mobiel, maar ook via traditionele media zoals radio, print en tv. En het is normaal om vanuit die gedachte te werken. In 2020 hoor ik nooit meer het argument ‘tja nieuwe media, we willen er graag wat mee, maar dat komt nog bovenop onze reguliere werkzaamheden en daar hebben we echt geen tijd en geld voor.’ Hiermee bedoel ik niet dat de sector bulkt van het geld (alhoewel ik dat natuurlijk geen enkele organisatie misgun). Nee, ik hoop dat niet meer te horen, omdat er effectiever en innovatiever wordt gewerkt.

 


Geen communicatiestrategie die uitsluitend bestaat uit dode bomen. Geen abri’s van hogere kunst, zoals dansvoorstellingen en opera’s, op plekken waarvan je je afvraagt of de doelgroep überhaupt ooit een schouwburg van binnen of buiten heeft gezien. Geen belachelijk dure radio commercials die een groot bereik halen, maar een conversie van bijna 0 hebben. Geen nieuwsbrieven met de titel ‘Er is een nieuwsbrief’ meer. En geen organisaties meer waarbij de makers zich niet interesseren voor wat de marketingafdeling doet en omgekeerd.

In 2020 zijn we always connected. Dat betekent dat de onbeperkte mogelijkheden van het real time web volop benut worden. Bijvoorbeeld: ‘ik loop door het museum, wil meer weten van een bepaald item, lees met mijn mobiel een QR code (2D streepjescode) en krijg de informatie in de browser op mijn scherm’. Bij evenementen heb je geen programmaboekje meer nodig; dat staat op je mobiel en via een location based service zie je waar je vrienden op dat moment zijn. Door het real time web ontstaat dus een koppeling met fysieke ruimtes en jouw mobiel maakt gebruik van de context zoals tijd en plaats.

Kortom, ik hoop dat de creatieve industrie in 2020 een slag heeft gemaakt en de sector is waar innovatie voorop staat. Dat andere vakgebieden smullen van de cases van de sector en lering trekken uit de door hen geleerde lessen. Want de creatieve sector, dat is het startpunt van innovatie. Daarnaast hoop ik daar met We Cross in belangrijke mate aan te kunnen bijdragen. Niet voor niets is onze missie: ervoor zorgen dat organisaties in de creatieve sector voorop lopen in de koppeling tussen online en offline.

Dit hopen we te doen door veel organisaties vooruit te helpen door opdrachten te realiseren, maar ook door kennis over te brengen (zoals we dat nu al doen op www.cultuurmarketingprofessionals.nl), waardoor de sector in zijn geheel slimmer wordt. Daarnaast zijn we nu al bezig met een aantal projecten die sectorbreed kunnen worden ingezet. Concrete tools die iedere organisatie kan implementeren om nieuwe doelgroepen te bereiken, het contact en de interactie met huidige doelgroepen te verstevigen en hierdoor de conversie naar kopers aanzienlijk te vergroten. In deze projecten is nieuwe media leidend. Niet alleen in de marketing en communicatie, maar ook inhoudelijk in de producten die de sector maakt.

Auteur: Hilde Smetsers Hilde Smetsers is mede-eigenaar van We Cross, een jong bedrijf dat culturele en creatieve organisaties helpt bij het bereiken en binden van meer publiek door een crossmediale aanpak. We Cross integreert online media (websites, sociale media en video) met offline media zoals print, events, mobiel, tv en radio (hilde@wecross.nl).
468

Reactie verzenden

Share This