Selecteer een pagina

App – Orama

Algemeen
Eén van de belangrijkste digitale ontwikkelingen van 2009 was de opkomst van apps. Deze kleine applicaties voor smartphones hebben mobiele telefoons een nieuw leven gegeven. Vanaf de introductie van hun iPhone 3G in 2008 startte Apple met de App Store, waar inmiddels al meer dan een kwart miljoen apps te vinden zijn. Online betalen werd plotsklaps gemakkelijk en ook andere platforms haakten aan, zoals de Android Market van Google en Ovi van Nokia. Hoe is het anno 2010 gesteld met apps uit de culturele sector? Welke bijzondere applicaties zijn er inmiddels? Zoekend naar apps voor kunst, theater, museum of festival moeten we concluderen dat van een èchte app boom in de culturele sector nog geen sprake is. MMNieuws zette er ter inspiratie een aantal voor je op een rij.

Festivals, concerten & evenementen
iPhone4 gebruikers kunnen hun (legale) zelfgemaakte filmpje van een evenement automatisch laten samenvoegen met de Film it Yourself applicatie van de VPRO. Hoewel de kwaliteit van de filmpjes nog te wensen over laat wordt dat volledig goedgemaakt door het geluid dat door 3voor12 wordt opgenomen. Met deze app zijn ook de schreeuwen van ‘Nederland schreeuwt om cultuur’ op 20 november opgenomen en verzameld in één lange schreeuw. Mooie voorbeelden van applicaties die door festivals zijn neergezet zijn onder andere de apps van het Nederlands Filmfestival en Lowlands. Een app gebruik je omdat het op een specifieke locatie, op een specifiek tijdstip jou de juiste informatie biedt die je op dat moment nodig hebt. Festivals zijn bij uitstek van die locaties waar je je regelmatig afvraagt welke activiteit zich waar en hoe laat afspeelt. Van tevoren kunnen aanvinken waar je naartoe wilt of juist op het moment zelf bepalen waar je naartoe gaat wordt met een app extra makkelijk gemaakt. (http://www.filmfestival.nl/industrie/festival/iphone-app)

Muziek
Vergelijkbare apps zijn er voor de liefhebbers van klassieke muziek. Zo is er de BachTrack (http://www.bachtrack.com/bachtrack-for-mobile) met informatie over het werk van veel componisten, maar ook over plaats, tijd en uitvoerenden van concerten met behulp van de What, When, Where and Who buttons. Deze app is overigens een van de weinige die niet uitsluitend voor iPhone is gemaakt. De app van het London Philharmonic Orchestra (http://www.lpo.co.uk/iphone/index.html) werd door de Times in oktober uitgeroepen tot een van de vier beste kunst-apps in de wereld. Je kunt er muziek van het London Philharmonic mee beluisteren, maar ook kaartjes kopen en info over concerten krijgen en nieuwsberichten ontvangen.

Musea
Veel musea zien de voordelen van het ontwikkelen van apps. Een app is immers een van de simpelste toepassingen om je collectie ook buiten de deur zichtbaar en inzichtelijk te maken. Zo geeft de Graphic Design Museum iPhone App de hoogtepunten weer uit de collectie, zodat je niet alleen in het museum, maar ook thuis extra uitleg, afbeeldingen en video-interviews over tentoonstellingen kunt bekijken. De app geeft ook een actuele agenda over aankomende tentoonstellingen en activiteiten in het museum (zie http://www.graphicdesignmuseum.nl/nl/het-museum/nieuws/download-nu-graphic-design-museum-app-/529). Met de app Love Art van de National Gallery kun je nog iets meer; je kunt niet alleen informatie opzoeken van zo’n 250 werken uit de collectie en inzoomen op details daarvan, maar ook kijken en luisteren naar informatieve verhalen over deze kunstwerken op video (http://www.nationalgallery.org.uk/news/iphone-app).

Het VanGogh museum deed iets vergelijkbaars met – uiteraard – het werk van Vincent van Gogh, onder de noemer ‘Je Vincent / Yours, Vincent’. Leven en werk van Vincent worden toegelicht aan de hand van de brieven die hij schreef (zie http://www.vangoghmuseum.nl/vgm/index.jsp?page=205134&lang=nl). Beide apps worden overigens onder de naam Pentimento ontwikkeld door dezelfde producent, Antenna Audio (zie http://www.discoverpentimento.com). Inventiever is de app ‘Tuesday Moma’ die het Museum of Modern Art in New York ontwikkelde. Deze iPhone app biedt een interactieve tour met verhalen over wat er op één dag – Donderdag – in het museum gebeurt. Tijdens de tour maak je kennis met verschillende karakters, zoals een zaalwachter, een gids, schoonmakers en conservatoren. Het idee achter de app is de bezoeker kennis te laten maken met het werkelijke leven in het museum (http://www.lottemeijer.com/site2009/index.php?/current/tuesday/).

De Tate lanceerde afgelopen jaar maar liefst vier verschillende apps voor de iPhone. ‘How it is’ een interactieve interpretatie van het werk van Miroslaw Balka. Tate Trumps is een spel gebaseerd op jouw favoriete werken (dat je overigens alleen binnen in de Tate kunt spelen). Gauguin is een uitgebreide multimediagids over het werk van de Franse neo-impressionist. De allernieuwste en opvallendste applicatie is The Muybridgizer, waarmee je met je iPhone foto’s kunt maken die zijn geïnspireerd op het werk van fotograaf Edweard Muybridge. Opvallend omdat de applicatie niet een uitgebreide catalogus beoogt te zijn, maar omdat de applicatie op een vrij eenvoudige manier laat zien wat het werk van Muybridge behelst (tot en met januari 2011 zijn zowel Muybridge als Gauguin in Tate Britain te zien).

Streetview
Het Museum of London kwam onlangs met een – eigenlijk voor de hand liggende – app, waarmee beelden van oud Londen kunnen worden opgeroepen. Streetmuseum toont honderden historische beelden uit de collectie van het Museum of Londen, van de Great Fire van 1666 tot beelden van het Londen van de swinging sixties. Je richt simpelweg je iPhone op een hedendaagse locatie en je ziet hoe het er op die plek in het verleden uitzag (zie http://www.museumoflondon.org.uk/MuseumOfLondon/Resources/app/you-are-here-app/index.html).
Het op het gebied van toepassingen van social media toonaangevende Powerhouse museum in Australië doet iets vergelijkbaar met straatbeelden van Sidney (http://www.powerhousemuseum.com/dmsblog/index.php/2010/04/16/new-version-of-powerhouse-museum-in-layar-augmented-reality-browsing-of-museum-photos-around-sydney/)

Het Instituut voor Beeld en Geluid lanceerde onlangs een website, Erfgoed In Beeld, waaraan een gratis iPhone-applicatie Oorlogsmonumenten in Beeld is gekoppeld (http://www.erfgoedinbeeld.nl/). Beide geven toegang tot audiovisueel erfgoed dat oorlogsmonumenten in een historische context plaatst. Ook is het mogelijk een route langs oorlogsmonumenten te plannen en ter plekke filmpjes en informatie te bekijken. Daarnaast hebben bezoekers de mogelijkheid zelf informatie aan de site toe te voegen. Oorlogsmonumenten in Beeld kwam tot stand in samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei en bevat uniek archiefmateriaal uit de collecties van Beeld en Geluid, het Comité, het Nationaal Archief, EYE en het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie.

De uitsmijter
Amsterdammers kunnen sinds kort via hun smartphone ook zien wat er ooit, bijvoorbeeld, bedacht was voor de plek waar nu de Bijenkorf staat – een ontwerp voor de Beurs van Zocher – of een alternatief ontwerp uit 1875 voor het Rijksmuseum zien. Er zijn nog veel meer gebouwen in 3D te zien in de Amsterdamse editie van de architectuurapp UAR (Urban Augmented Reality), die is ontwikkeld door het Nai, samen met ARCAM (www.nai.nl/uar). De UAR bevat verder een kaart en een architectuurgids waardoor de smartphone-eigenaar met informatie over honderden gebouwen op zak loopt. Voor Rotterdam ontwikkelde het NAi een vergelijkbare app waarmee je de architectuur van de havenstad kunt ontdekken.

Tip: lees het verslag van Jasper Visser (http://themuseumofthefuture.com/2010/10/25/charming-tour-guide-versus-mobile-3d-ar-app/) over de battle die hij (overigens geheel privé en virtueel) opzette tussen deze Rotterdamse app en een gids ‘in levende lijve’. Visser zet de voor- én nadelen van beide wijzen van informatievoorziening op een grappige manier naast elkaar. Zo kun je volgens hem met een app het verleden beter laten herleven dan via verhalen, want 3-D beelden leveren nu eenmaal een veel dramatischer beeld van gebouwen en hun interieur. En tegen de hoeveelheid informatie die de app kan leveren kan een echte gids niet op. Maar een echte gids kan die informatie op een anekdotische manier brengen en je tour zo ‘personaliseren’ en tot een ‘social event’ maken – en dat kan zo’n app nu eenmaal (nog?) niet, aldus Jasper Visser.

Auteur: Tekst: Isjah Koppejan & Pieter de Nijs
468

Reactie verzenden

Share This