Selecteer een pagina

Appelleren aan levenslust, gemak en zekerheid

Leisure voor ouderen

Algemeen
Hoewel de groep ouderen in Nederland de komende dertig jaar flink blijft groeien, zijn er vooralsnog weinig vrijetijdsvoorzieningen die zich hier expliciet op willen richten. Nederland telt vandaag de dag 4,8 miljoen 50-plussers en tot 2030 dijt deze groep fors uit tot 7,1 miljoen personen. Over 30 jaar bestaat 41% van de Nederlanders uit vijftigplussers. Op dit moment is dat 31%. Recente onderzoeken laten zien dat attitudes en gedrag van de ouderen zich sterk hebben ontwikkeld. Ouderen in Nederland zijn welvarender, beter geschoold, mobieler, gezonder en actiever dan vroeger. Dit vindt duidelijk zijn weerslag in het vrijetijdsgedrag van de vijftigplussers.


Verfijning doelgroep
Ouderen worden vaak over n kam geschoren, terwijl de groep allesbehalve homogeen is. Zo hecht de vooroorlogse generatie waarde aan het opbouwen en handhaven van de maatschappelijke structuren en hebben ze een zekere calvinistische inslag. De naoorlogse babyboomers zijn meer egocentrisch, meer gericht op hun directe omgeving of gezin en minder geneigd tot sparen. Vanuit een levensstijlbenadering zijn verdere verfijningen te maken. Een mogelijke segmentatie van de ouderenmarkt ziet u links. (Bron: VNU Tijdschrijften; in eYe-zicht op trends, 11-2000)
Zon segmentatie is handig om de communicatie met ouderen scherper in beeld te krijgen. Zo zal een reisbureau dat zich toelegt op seniorenvakanties naar de zon, en het vooral moet hebben van geborgenheidszoekers, in zijn brochures extra aandacht moeten schenken aan hygine en gezondheid. Een podium voor klassieke muziek daarentegen zal juist kwalitatief goede achtergrondinformatie dienen te geven om zijn gasten, met name bedachtzame cultuurzoekers, te kunnen boeien.

Jong leven
Hoe dan ook geldt dat alle ouderen extra waarde hechten aan zaken als gemak, gezondheid en niet te vergeten jong leven. De ouderen van nu zijn levenslustiger dan ooit. Uit onderzoek blijkt dat ouderen zich 12 tot 15 jaar jonger voelen dan ze in werkelijkheid zijn en dat ze zich gezonder voelen dan hun omgeving verwacht. Vooral jongere ouderen wensen niet te worden aangesproken op hun leeftijd. Typische uithuizige vrijetijdsactiviteiten van vijftigplussers zijn wandelen, fietsen en dagtochten/vakanties in eigen land. Individuele sporten als zwemmen, fitness en joggen zijn eveneens populair. Grootouders spelen daarnaast een belangrijke rol als oppas voor hun kleinkinderen. Favoriete kleinkind/grootouderactiviteiten zijn samen eten (zowel uit als thuis), een tv-programma kijken, winkelen voor kleding en buiten bezig zijn met wandelen, fietsen of spelen. Uit Amerikaans onderzoek van de AARP blijkt dat driekwart van de ouderen kleding koopt voor zijn kleinkind en 60% een boek.

Geen aanbod op maat
Je zou zeggen: kansen genoeg om je als vrijetijdsondernemer op ouderen te fixeren, maar in de praktijk valt het vies tegen. Er zijn in Nederland slechts enkele commercile fitnessclubs toegesneden op ouderen. Zwembaden geven, behalve kortingspassen, nauwelijks extra aandacht aan ouderengroepen. In de winkelbranche zijn de ouderenwinkels op n hand te tellen. Zo zijn er in heel Nederland 1.000 winkeltjes gevestigd in zorgcomplexen, maar deze hebben zelden een vloeroppervlak van meer dan 100 m2 en ze beperken zich tot een traditioneel assortiment met zoetwaren, frisdrank, handijs en puzzelboekjes. Een clustering van ouderenshops bestaat niet in Nederland: blijkbaar is het toch niet handig om je te positioneren als seniorenzaak. De reisbranche vormt een uitzondering. Hier zijn diverse touroperators actief met op ouderen gerichte groepsreizen. Organisaties als Arke, Kras, Speedwell en Senior Vakantie Plan organiseren minder overladen programmas en onder meer begeleiding. In de culturele sector zijn wel vele initiatieven gericht op oudere doelgroepen, zoals vriendenbijeenkomsten en verzorgde culturele bustrips.Verder zijn evenementen voor ouderen de laatste jaren in opmars, denk aan de Gezondheidsbeurs en de 50+Beurs.

Seniorconcepten
Het stereotype beeld dat ouderen een nauwelijks actief vrijetijdspatroon hebben, klopt niet met de werkelijkheid. Jongere ouderen zijn hedonistischer dan ooit. Producten zouden beter moeten appelleren aan gemak, zekerheid en levenslust. Voor vrijetijdsproducten moet dat geen probleem zijn. Zeker als deze inspelen op de relatie grootouder/ kleinkind, want aan deze doelgroep wordt vooralsnog voorbijgegaan. De communicatie zou op de specifieke kenmerken van het ouderensegment (geborgenheidszoekers, actieven, breed georinteerden, bedachtzame cultuurzoekers) afgestemd dienen te worden. Kansen voor oudere ouderen liggen op het vlak van verzorgde en veilige vrijetijdsbesteding. Waarom geen rijdende massagesalons, mobiele tentoonstellingen en podia die ouderencomplexen aandoen? Of zwembaden die senioren aan huis laten ophalen?

Ongenteresseerden
weinig interessen
mobiel
actief, behalve op cultureel gebied
lezen gemiddeld minder tijdschriften
kijken minder naar publieke omroepen
relatief laaggeschoold en modaal inkomen
niet erg hoge informatiebehoefte en gericht op eigen leefomgeving
Geborgenheidszoekers (zorgers)
orintatie op eigen familie
zorgen graag voor anderen
veel gewoontegedrag
niet erg actief
interessen: geestelijke gezondheid, religie en roddel
laaggeschoold met benedenmodaal inkomen
erg lage informatiebehoefte
Actieven (doeners)
weinig interessen
trekken er vaak op uit
levensgenieters, vooral met andere mensen
geld mag rollen
puzzelen favoriete bezigheid
middelbaar geschoold met modaal inkomen
Breed georinteerden (denkers)
brede interessen
trekken er vaak op uit
cultuurliefhebbers, lezen veel
hechten aan waarden en normen
hoge informatiebehoefte
hooggeschoold
Bedachtzame cultuurzoekers (intellectuelen)
volop interessen in culturele en financile zaken
actief op cultureel gebied
teruggetrokken levenshouding en meer op zichzelf gericht
weinig behoefte aan geborgenheid
zeer hoge en specifieke informatiebehoefte, gericht op actualiteiten en cultuur
hooggeschoold

50+ Beurs valt in de smaak
De 50+ Beurs in de Utrechtse Jaarbeurs groeit en groeit. Dit jaar kwamen er 95.000 mensen op af, bijna een verdrievoudiging van het bezoekersaantal in 1996. Er was extra aandacht voor de leuke dingen des levens, zoals actieve vrijetijdsbesteding, vakanties, mode en nieuwe media.
2001 : 95.000
2000 : 86.000
1999 : 71.000
1998 : 55.000
1997 : 43.000
1996 : 34.000

Auteur: Arno Ruis – ruis@kolpron.nl
468

Reactie verzenden

Share This