Selecteer een pagina

Beeld en Geluid Experience: ieder zijn eigen bezoekersbeleving

Algemeen
Ruim 700.000 uur radio, televisie, film en muziek, 180 exhibits op meer dan 3.000 m2, vijftien themapaviljoens, vijf ondergrondse verdiepingen en een totaal vloeroppervlak van 20.000 vierkante meter. Alles aan het nieuwe Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum lijkt groot en indrukwekkend. Veel van het materiaal dat het Instituut beheert, is voor het grote publiek toegankelijk in de Beeld en Geluid Experience.


De Beeld en Geluid Experience is een unieke interactieve tentoonstelling. Iedere bezoeker die zich laat registreren krijgt een speciale ring mee, waarmee hij de Experience op zijn eigen wensen kan afstemmen. Zo kan hij bijvoorbeeld zijn persoonlijke virtuele gids kiezen, in de persoon van een bekende Nederlander. Daarna kan de reis door de 3.300 m2 grote fantasiestad, langs de 180 exhibits en vijftien themapaviljoens beginnen. Ieder van die themapaviljoens vormt een wereld op zich, in omvang, atmosfeer, beleving en karakter. Je kunt wegdromen bij beelden uit lang vervlogen tijden, je eigen televisieshow produceren, je jeugdhelden opnieuw ontmoeten, opnieuw juichen als de eerste man op de maan landt, of nog verder teruggaan, naar de tijd van de eerste televisie-uitzendingen.

Ondergronds archief
Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is gevestigd in een markant nieuw gebouw op het Mediapark in Hilversum. Het gebouw is ontworpen door de architecten Willem-Jan Neutelings en Michiel Riedijk en valt op door de grote kleurvlakken. In deze vlakken naar een ontwerp van Jaap Drupsteen zijn historische televisiebeelden verwerkt. Het gebouw heeft een totaal vloeroppervlak van 20.000 m2. Op vijf ondergrondse verdiepingen is het archief gehuisvest. Daar ligt ongeveer 700.000 uur materiaal opgeslagen op bijna 1,6 miljoen dragers, waaronder de belangrijkste collecties documentaires, het radio- en televisiearchief van de publieke omroep, het Nationaal Muziekdepot, reclamefilms, animatiefilms, amateurfilms, films van bedrijven en maatschappelijke organisaties en wetenschappelijke en onderwijsfilms. Ook bezit Beeld en Geluid fotos en voorwerpen die de Nederlandse omroepgeschiedenis illustreren. De collectie geeft een uniek beeld van de geschiedenis van Nederland van de afgelopen honderd jaar.

Conserveren en exposeren
Het Instituut voor Beeld en Geluid is in 1997 opgericht als resultaat van een fusie van drie grote nationale archieven en het voormalige Omroepmuseum. Beeld en Geluid beheert meer dan een eeuw audiovisuele geschiedenis en wil die toegankelijk maken n houden voor iedereen. En van de speerpunten bij Beeld en Geluid is dan ook het conserveren en digitaliseren van kwetsbaar materiaal.

Het voor iedereen toegankelijk maken van al dat audiovisuele materiaal gebeurt in de Beeld en Geluid Experience. Hypsos Leisure was verantwoordelijk voor het 2D en 3D ontwerp van de paviljoens van de Experience en voor het overall management en de productie. Verschillende ontwerpers maakten onder art direction van Hypsos Leisure een ontwerp voor de themapaviljoens. Uiteindelijk heeft de Hypsos Leisure studio 70% van het 3D design verricht. Hypsos begeleidde daarnaast het totale proces van ontwerp naar uitvoering en voerde alle producties uit.

Design- en projectmanagement
Voor de Beeld en Geluid Experience is een masterplan opgesteld waarin de inhoudelijke themas en basiskavels van de paviljoens en routes in de Experience zijn bepaald. In een getrapte fasering is het project verder uitgerold, waarbij een eerste laag ontwerpers het concept heeft neergelegd voor de meest prominente themapaviljoens. Een tweede laag ontwerpers mocht de overige paviljoens ontwikkelen, en de derde laag betrof met name het ontwerp van de infrastructuur, de graphics en andere algemene verbindende ontwerponderdelen, zoals licht en rustpunten voor het publiek. Art direction en design-management waren erop gericht de eenheid in verscheidenheid te bewaken en parallelle processen, zoals de integratie met het gebouw, de techniek en de financin, te monitoren. Het projectmanagement was enorm complex door de integratie van elektronische, elektromechanische en audiovisuele techniek in alle exhibits en paviljoenstructuren. Door vroege integratiemeetings met de bouwdirectie hoefden maar weinig problemen ad hoc te worden opgelost. De uitvoering werd begeleid door drie projectmanagers. De opbouwtijd was vijf maanden, gevolgd door twee maanden voor de elektrotechnische, audiovisuele en softwarematige invulling en een testperiode van n maand.

Een eigen toverring
De bezoekersbeleving van de Beeld en Geluid Experience is direct verbonden met het archief, wat uniek is in de wereld. Dit betekent dat de Experience altijd actueel is en elke dag anders. NorthernLight – dat verantwoordelijk was voor het ontwerp van de multimediale en audiovisuele exhibits, besteedde specifieke aandacht aan de ontwikkeling van het Personal Visitor File systeem, inclusief intelligente RFID-technologie (Radio Frequency Identification) met bezoekersherkenning door middel van de toverring. Deze ring zorgt voor een gendividualiseerde bezoekersbeleving: behalve dat hij voorziet in een persoonlijke virtuele gids, die vertelt wat de bezoeker in het paviljoen kan verwachten, zien en doen, start de ring exhibits, personaliseert hij informatie en geeft hij toegang tot een persoonlijke website met ge-uploade resultaten en persoonlijke videos.
Er bestaat geen vaste route langs de paviljoens en exhibits. Na registratie van je naam en geboortedatum wordt elke exhibit gestart door een speciale RFID plek aan te raken met je ring. Je naam wordt herkend en je resultaten worden opgeslagen op het internet. Wie bijvoorbeeld wil weten hoe het is om quizmaster te zijn, kan inloggen, en krijgt op een scherm de nodige instructies te lezen. In de volgende kamer begint het echte presentatiewerk voor een virtueel publiek. Een camera legt alles vast en na de show is alles terug te zien op een tv-scherm, of later op het internet nog eens op te roepen.

De Beeld en Geluid Experience is geopend in december 2006 en verwacht minstens 150.000 bezoekers per jaar te ontvangen. De eerste voortekenen zijn gunstig: na ruim een maand waren al 25.000 bezoekers binnen geweest.

Auteur: Kees de Rijk kees@bdrjournalistiek.nl
468

Reactie verzenden

Share This