Selecteer een pagina

Belgische prijs voor kunst op het internet

Algemeen
Drie jaar geleden ontstond het idee kunst op het internet te promoten door een culturele internetprijs in te stellen. Het initiatief zag het licht onder de noemer .culture en werd gelanceerd door de Stichting voor kunstpromotie vzw, met steun van de Financieel-Economische Tijd, Oracle en Valoris. De eerste editie van .culture bleek met 120 inzendingen een succes. Voor de tweede editie dongen meer dan 200 sites mee naar de bekroningen voor vier categorien.


Uitgangspunt voor het organiseren van .culture2003 is het stimuleren en ondersteunen van initiatieven waarbij onderlinge uitwisseling en kruisbestuiving van middelen, mensen, competenties en producten aan verbreding en/of verdieping winnen. Naast het belonen van de beste sites wil .culture2003 de bedrijfssector en de culturele sector op het gebied van de informatie- en communicatietechnologie dichter bij elkaar brengen. Bovendien wil .culture2003 zichtbaarheid verschaffen aan culturele en artistieke initiatieven op het internet en de culturele tegenhanger zijn van de commercile e-awards.
De Stichting voor kunstpromotie speelt met .culture in op de interactie tussen enerzijds de ICT-sector die op zoek is naar inhoud en creativiteit, en anderzijds de culturele sector die steeds meer mogelijkheden en toepassingen in de informatietechnologie als artistiek en communicatiemedium vindt. .culture is een multidisciplinair, multimediaal spektakel.
Omdat deze nieuwe, multimediale toepassingen de Belgische grenzen overschrijden, wordt .culture dit jaar in een Europese context geplaatst. Hiervoor werken we samen met NetdAys; een Europees ingebed festival voor elektronische kunsten. NetdAys is een cultureel laboratorium waar verschillende hedendaagse disciplines samenvloeien en zich aan het publiek openbaren in alle mogelijke vormen, genres en stijlen.

Belgische prijs
De jury, bestaat uit Jan De Pauw (nMn.be, docent RITS, KLARA, voorzitter van de
.culture2003 jury), Guy Van Belle (media-artiest http://mxhz.org), Brice Le Blvennec (CyberCaf/Emakina) Philippe Franck (Transcultures, netdAys Wallonie-Bruxelles) en Leen De Fraine (Artefact/STUK vzw, Constant) selecteerde de nominaties uit een totaal van 249 inzendingen.De jurybijeenkomst werd gekenmerkt door een zeer open discussie met betrekking tot ieders individuele appreciatie en benaderingswijze, wat heeft geleid tot een verscheiden en snedige oogst uit de inzendingen.
De uiteindelijke shortlist bestaat uit acht genomineerde websites die strijden om twee beschikbare prijzen van elk 2000 euro. Kenmerkend voor de shortlist is de keuze voor websites/projecten die blijk geven van een weloverwogen en doordachte behandeling van het medium internet. Bovendien geven de acht sites blijk van een persoonlijke benadering van zowel inhoud als technologie.
.culture is een Belgische prijs en dat impliceert dat de site een relatie tot Belgi moet hebben. Dat betekent dat de ontwerper of initiator woont en/of werkt in Belgi en dat de site is gedomicilieerd op een Belgische server of is verbonden aan een Belgisch initiatief, instelling of bedrijf.
De site moet actief geweest zijn in het afgelopen jaar. Per inzending kan maar n URL meedoen.

Inzendingen
Inzendingen voor de prijs voor de beste Belgische internetkunstenaar kunnen worden gedaan door individuele kunstenaars. De inhoud van de site moet gemaakt zijn met een artistieke intentie en is onafhankelijk. Het internetkunstwerk kan een werk op zich zijn of een combinatie van meerdere werken. De site mag onderdeel vormen van een multidisciplinaire kunstuiting (waarvan het hoofdbestanddeel betrekking heeft op bovengenoemde criteria).
Inzendingen voor de prijs voor de beste Belgische corporate website kunnen worden gedaan door ontwerpers en organisaties/bedrijven. De corporate website heeft naast de doelstelling van de organisatie (profit of non-profit) de intentie de nieuwe media verder te ontwikkelen, inhoud te creren en te stimuleren met een culturele of artistieke intentie. De site geeft prioriteit aan creatieve input en creatief gebruik van de technologische middelen.

Winnaars en genomineerden
In de categorie kunst was de winnaar www.encorebruxelles.org/jk. Op deze site maken we kennis met WorldDebt, een artistiek samenwerkingsverband tussen de Amerikaan John Knight, het Brusselse Lab(au) en Encore..Bruxelles.
In de categorie cultuur was de winnaar www.matamore.net. Als internet de belofte inhoudt van een toekomstige wereldgemeenschap, dan vertegenwoordigt Matamore alvast een stap in de goede richting. Deze site faciliteert de communicatie tussen gebruikers en ideen.
De winnaar in de categorie corporate was www.theaviationfactory.be. Dit is een gedurfde en compacte site, die de idee van een modelbouwdoos hanteert om de core business van het bedrijf te communiceren.
De Publieksprijs ging naar www.markee.be. Gedurende drie weken kon het grote publiek uit de 13 laureaten kiezen en stemmen voor hun favoriete site. Uiteindelijk kozen niet minder dan 13807 mensen www.markee.be (3964 stemmen).

De genomineerden voor .culture 2003 (twee categorien) zijn:
voor de categorie kunst:
www.thor.be/ www.geradon.be/ www.disparate.net/ www.miroirdusoir.net
voor de categorie corporate:
www.hent-ht.be / www.urbanmag.be/ www.computerlove.net/ www.vivelanouriture.be

Auteur: Jan Timmermans j.timmermans@stichting-kunstpromotie.be www.culture2003.be
468

Reactie verzenden

Share This