Stel je voor; je hebt iemand nog nooit ontmoet, maar je hebt wel vernomen dat diegene je misschien kan helpen in je werk. Wat doe je dan? Pleeg je direct een telefoontje, of wacht je op de eerstvolgende aanleiding of gelegenheid waar je diegene zou kunnen ontmoeten?
Bij ACMC’s Masterclass Public Affairs & Reputatiemanagement op 27 april jongstleden in het Filmhuis Den Haag, gaf Gabriëlle de Nijs Bik (projectleider Cultuur Provincie Gelderland) ons een gouden tip: “Treedt alvast in contact met de gemeente of de provincie om elkaar te leren kennen en niet pas aan te kloppen op het moment dat je iemand nodig hebt.” Gabrielle heeft in de masterclass Public Affairs politci en beleidsmakers van Nederland ‘vermenst’. Zij gaf als tip je te verdiepen in de agenda van de ambtenaar, in gesprek te gaan en kennis te delen. Ook al kun je elkaar niet direct helpen. Want wanneer je elkaar wel nodig hebt, is het makkelijker in contact te treden.
Dit geldt ook voor instellingen onderling. Minke Schat, Hoofd Publiek bij Museum De Lakenhal Leiden gaf aan hoe belangrijk zij het vindt om in contact te zijn met publiek, andere cultuurinstellingen en de gemeente. In plaats van concurrerend bezig te zijn, werken veel culturele organisaties, bedrijven en universiteiten in de gemeente Leiden juist samen.
Maar hoe zet je die eerste stap nu precies? Damiët Klok leidde de Masterclass in door toe te lichten wat zij doet als PA-professional voor de Raad voor de Rechtspraak. Haar stappenplan is terug te lezen in het verslag Public Affairs dat op de website van ACMC staat.
Nieuwe Naam
Bij de bijeenkomst Sterke Merken & Nieuwe Namen gaf ACMC op 20 maart jongstleden het podium aan Nationale Opera & Ballet; voorheen de Nederlandse Opera, het Nationale Ballet en het Muziektheater. Sandra Eikelenboom (Hoofd Marketing & Communicatie) en haar collega’s hebben toegelicht hoe zij de naam Nationale Opera & Ballet naar buiten hebben gebracht. Intern werkten de organisaties al samen, maar hoe hebben zij dit naar buiten gebracht? Neem eens een kijkje op de Facebook of Twitter van Nationale Opera & Ballet en je ziet het resultaat: social seats, filmpjes achter de schermen en trailers voor de volgende voorstellingen.
Hendrik Beerda (merkadviseur) gaf in zijn presentatie over de top honderdvijftig sterkste merken van Nederland aan dat merken uit de cultuursector beduidend sterker zijn dan die uit de sport-, goede doelen-, sponsor- en ziekenhuissector. Het Rijksmuseum is bijvoorbeeld sinds de heropening vorig jaar een sterker merk dan sponsors ING en KPN, maar tipt nog niet aan founding partner Philips. Beerda gaf aan dat de waarde van de cultuursector niet goed in verhouding staat ten opzichte van de omzet die behaald wordt. Dit gaf een boost van vertrouwen op deze drukke middag, waar veel leden van ACMC – maar ook andere merken uit de top honderdvijftig – aanwezig waren. Twijfel je nog om diegene te bellen of te mailen voor een afspraak? Wie weet kom je diegene wel tegen bij ons volgende evenement op 3 juni in het Rijksmuseum. Daar vertelt Marjolijn Meynen over de succesvolle communicatiestrategie van het Rijksmuseum. Graag tot dan!