Selecteer een pagina

Ben in de Mood; Nieuwe manier van theaterpromotie

Algemeen
Hoe krijgen we meer mensen naar het theater? Moeten we theater niet onderdeel uit laten maken van een geheel avondje uit? Moeten we niet meer doen aan de sfeerbeleving in de theaters zelf? Dit soort vragen kwamen ter sprake tijdens de workshop Beleving is Emotie van Elly Konijn op het Congres Podiumkunsten van de VSCD, dat op 24 september in Almere werd gehouden. Theater Odeon de Spiegel in Zwolle heeft zich bovenstaande vragen al eerder gesteld. Daarom startte Odeon vorige zomer met de ontwikkeling van een nieuw marketing & sfeerconcept: Ben in de Mood.


Zaterdag 8 september presenteerde Henritte Heeringa, hoofd Marketing & Communicatie van het theater, dit nieuwe concept in het nieuwe Spiegel Theater. Dit theater is in 2006 geopend en zit samen met het bestaande Odeon theater in dezelfde organisatie. De genodigden kregen voorafgaand aan de presentatie van Heeringa een korte inleiding in belevingsmarketing verzorgd door een expert op dit gebied, Suzanne Pit. Zij gaf aan dat mensen steeds meer iets zeggen met wat ze consumeren. Ze maken welhaast een merk van zichzelf. Suzanne Pit schreef hierover het onlangs verschenen boek De Emocode.
Het doel van doel Ben in de Mood-concept is de bezoeker een compleet avondje uit te laten beleven, aldus Heeringa.

Het bezoek aan het theater begint al bij het openen van de nieuwe website www.benindemood.nl. Zoals de naam al doet vermoeden is de site gericht op het bepalen van de stemming van de bezoeker. Zo worden een aantal setjes kleding en schoenen getoond waaruit men kan kiezen. Ook vraagt de site je te kiezen voor een bepaalde vakantie. Hierbij wordt als het ware een verbinding gelegd met consumptie en emotie. Door het beantwoorden van de vragen wordt de bezoeker ingedeeld in n van de negen sfeercategorien. Aan elke categorie wordt n of meerdere voorstelling gekoppeld die daar het beste bij aansluit. Na de keuze voor een bepaalde voorstelling kan men het theaterbezoek uitbreiden met persoonlijke keuzes. Zo kan iemand die in de Love Mood is ingedeeld een roos op de stoel bestellen of het menu in het inpandige theaterrestaurant op een romantische wijze uitbreiden. Naast de personal touches wordt ook op de voorstelling zelf ingespeeld door er in de foyer subtiel naar te verwijzen. Zo kan men een glaasje port aangeboden krijgen in de pauze van een toneelstuk dat zich in Portugal afspeelt. Het complete avondje uit kan in de toekomst overigens uitlopen tot de volgende morgen: in samenwerking met het theater wordt aan de overkant een hotel gerealiseerd.
Het marketingconcept staat nadrukkelijk los van de voorstelling zelf. We komen niet aan de artiest en de voorstelling, maar wel aan alles eromheen, aldus Heeringa. Ook blijft de huidige website gewoon gehandhaafd naast de nieuwe. De marketing voor de huidige bezoekers blijft hetzelfde. Wel kan de programmering aangepast worden. Denk hierbij aan het speciale producties op Valentijnsdag.
De ondervraagde impresariaten van de toneelgezelschappen hebben overigens positief gereageerd op het concept van Ben in de Mood. Ze zijn volgens Heeringa erg benieuwd naar de uitwerking ervan.

De Ben in the Mood-website kan gezien worden als de kapstok waaraan deze nieuwe manier van theaterpromotie hangt. Het doel is constant nieuwe verbindingen te leggen. Zo ook met de sponsors van de site. Sponsor Wehkamp levert bijvoorbeeld de kleding en een deel van de schoenen waaruit de bezoeker kan kiezen. Over de mogelijkheid van vermelding van de Ben in de Mood-site op de sites van de sponsors wordt nog nagedacht. De bezoeker van de site kan met een e-card iemand uitnodigen om mee te gaan naar het theater. Op deze e-card staat de gekozen kledingcombinatie uit de eerdere vragen. De bezoeker zelf voegt er zijn of haar gezicht aan toe met een digitale foto. De mogelijkheid dit te verbinden met een dating site sluit Heeringa niet uit. Het theater stuurt zelf ook mood alerts naar genteresseerden. Deze digitale nieuwsbrief houdt je op de hoogte over nieuwe voorstellingen en eventuele kortingen. Via de nieuwsbrief kan de bezoeker thuis ook online de bestelde/ gekochte kaarten printen. Het theater garandeert dat de getoonde voorstellingen niet uitverkocht zijn.

Auteur: Jolijt Wolting redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This