Selecteer een pagina

Ben je wel online?

Algemeen
De culturele sector loopt achter wanneer het gaat om online promotie. Met mooie sites weten culturele instanties wel een loket te creren, maar bij het lokken van bezoekers laten ze steken vallen. Online adverteren biedt, ook voor instellingen met een regionaal verzorgingsgebied, nieuwe kansen om bestaande en nieuwe doelgroepen aan te spreken. MailingLijst.nl doet in samenwerking met Leads2Business daarom een pilot bij Stadsschouwburg Utrecht om aan te tonen wat online vindbaarheid kan betekenen voor de branche.


Niets is de afgelopen jaren zo veranderd als de manier waarop mensen informatie zoeken. Door de snel toegenomen acceptatie van onder andere internet en mobiele telefonie zijn de mogelijkheden om informatie te verkrijgen uitgebreid. Mensen kunnen zich daardoor beter informeren en op meerdere manieren de informatie verkrijgen die ze wensen.
Organisaties hebben hier de afgelopen jaren op gereageerd door zich online te presenteren door middel van een website. Met een actueel aanbod, achtergrondinformatie, locatievermelding en een online kassa heeft inmiddels bijna iedere culturele instelling zichzelf een virtueel loket aangemeten. Zoekmachines en regionale portals bieden veel mogelijkheden om zichzelf ook online vindbaar te maken.

Ontdek de mogelijkheden van adverteren in zoekmachines
De snelste manier om jouw organisatie te promoten is om gebruik te maken van de mogelijkheden die zoekmachines bieden. De zoekmachine speelt een centrale rol voor de meeste internetgebruikers. Voor een overgroot deel van deze gebruikers is de zoekmachine het startpunt van iedere zoektocht. Het is dus zaak hier gevonden te worden.
Een zoekmachine struint continu internet af op zoek naar informatie. Heeft hij je site eenmaal gevonden, dan wordt periodiek gekeken naar alles wat zich daar afspeelt. Deze informatie wordt aan de gebruiker van een zoekmachine doorgespeeld wanneer deze op zoektermen zoekt die aan jouw site zijn gerelateerd. Een vermelding in de zoekresultaten is gratis. Hoe hoger jouw site tussen de zoekresultaten verschijnt, hoe meer bezoek er via dit kanaal binnenkomt.

Het verkrijgen van een hoge(re) positie is niet eenvoudig. Een tipje van de sluier wordt opgelicht in de gratis cursus e-marketing op www.mailinglijst.nl. Gelukkig bieden zoekmachines ook de mogelijkheid om tegen betaling bij de zoekresultaten te verschijnen.

Hoe gaat dit in zijn werk?
Betaalde vermeldingen worden net als gewone vermeldingen alleen getoond als deze relevant zijn voor de persoon die zoekt. Het verschil met gewone vermeldingen is alleen dat de eigenaar van de vermelding meer controle heeft over wanneer deze wordt getoond en de inhoud van getoonde vermelding.
Als adverteerder bezoek je het adverteerdersgedeelte van de zoekmachine. Omdat Google in Nederland marktleider is, beperk ik de voorbeelden even tot deze zoekmachine.
Hier geeft de adverteerder het volgende aan:
Op welke zoekwoorden hij gevonden wil worden
In welke regios, landen en talen hij getoond wil worden
Welke titel & tekst getoond moet worden
Waarheen de advertentie linkt (bijvoorbeeld naar je homepage)
Wat hij wil betalen per click

Zoekwoorden
Met het opgeven van zoekwoorden kan de adverteerder exact aangeven waarop hij vindbaar is. Hierbij is relevantie erg belangrijk. Het is theoretisch mogelijk om een deel van de Dikke van Dale op te voeren. Jij (en de zoeker) hebt echter geen baat bij verkeer dat op autobanden zoekt wanneer je theatertickets verkoopt.

Regios landen en taal
Relevantie kan echter ook bereikt worden door locatie en taal in te stellen. Voor veel bedrijven is het verzorgingsgebied beperkt tot een bepaalde regio en taal. Een theater heeft vaak de eigen stad en een gedeelte van de regio als direct verzorgingsgebied. Het heeft dan ook alleen zin om in deze locaties te adverteren.
Google kijkt naar de locatie van de zoeker en de taal die deze op zijn computer ingesteld heeft om te bepalen welke advertenties getoond moeten worden. Dit betekent dus dat je weliswaar in een beperkter gebied gevonden wordt maar dat je wel een relevante advertentie laat zien.

Advertentietekst & link
De advertentietekst bestaat uit een titel en twee regels tekst en een link naar de site. Goed geschreven tekst zorgt ervoor dat er beter geklikt wordt. Wanneer een zoeker klikt, wordt deze naar de gespecificeerde locatie geleid. Dit kan een pagina zijn die speciaal is gemaakt voor een specifieke zoekactie. Zoekt iemand op een specifieke voorstelling dan kun je direct naar deze voorstelling linken in plaats van naar de homepage.

Betalen per click
Nu komt het mooiste gedeelte. Alleen wanneer er geklikt wordt, moet je afrekenen. Je geeft zelf aan hoeveel je maximaal per klik wilt betalen. Google bepaalt op basis van de hoogte van dit bedrag de positie tussen de andere adverteerders. Je biedt nooit meer dan 1 cent boven het maximale bod van de concurrentie en nooit meer dan je eigen bieding.
Google kent daarnaast extra punten toe aan advertenties waarop goed geklikt wordt.

Andere mogelijkheden om regionaal gevonden te worden
Wat we niet mogen vergeten is dat er nog steeds zoiets bestaat als de Telefoongids. Als mensen online zoeken, zijn ze vaak in een orinterende fase. Een link naar jouw site naast het telefoonnummer kan de druk op de telefoniste doen teruglopen ten faveure van de site.
Naast zoekmachines kun je zorgen voor opname in portalen en indexen met een regionaal karakter. Startpagina heeft op basis van het kengetal lokale linkenpaginas gemaakt met links naar instellingen bij jou in de buurt (bijvoorbeeld: 071.pagina.nl).
Nieuw, en nu nog met name voor de jongeren onder ons, is Hyves (www.hyves.nl). Via deze community portal kun je met bestaande en nieuwe vrienden communiceren. Hyves biedt een pagina voor iedere Nederlandse stad waarop via een prikbord aankondigingen kunnen worden gedaan. Gratis en uitstekend geschikt voor het aankondigen van voorstellingen.

Goed op weg met de cursus zoekmachinemarketing
Meer weten over de mogelijkheden of zelf aan de slag? Wij geven in januari en februari een workshop waarin je leert hoe je een Google adwords campagne inricht.
Naast veel praktische informatie presenteren we hier ook de resultaten van de pilot met Stadsschouwburg Utrecht.
Mail ons op info@mailinglijst.nl voor meer informatie over de cursus.

Auteur: Michiel van Gaalen michiel@leads2business.nl info@mailinglijst.nl
468

Reactie verzenden

Share This