Selecteer een pagina

Berichten

Algemeen

Printer of the Year

Drukkerij Flevodruk in Harderwijk, onder meer ook verantwoordelijk voor de technische productie van MMNieuws, mag zich een jaar lang de beste drukkerij ter wereld noemen. Uit 5500 genomineerden uit 60 landen koos een jury het drukkerijbedrijf in Harderwijk als s werelds beste. In de Europese voorronde ontving Flevodruk ook al een gouden medaille.

Tijdens de prijsuitreiking in Washington (vs) ontving Flevodruk de International Printer of the Year-award. Flevodruk was genomineerd met een uitgave over het werk van de kunstenares Mirjam Slaats in een ontwerp van Studio Paul Baars. Het boek werd rasterloos gedrukt met speciale (hooggepigmenteerde) inkten.

Het is de eerste keer dat de prijs aan een Nederlands bedrijf is toegekend.

Feiten en cijfers

Feiten en cijfers over toerisme en recreatie in Nederland; ze zijn er wel, maar zelden eenvoudig en eenduidig boven tafel te halen. Deze ervaring heeft Toerisme & Recreatie AVN aangespoord om maar liefst vier brochures uit te geven die een helder overzicht geven van feiten en cijfers over de branche.
De praktische uitgaven bestrijken ieder een ander gebied van de culturele- en recreatieve markt: Algemeen, Landelijk, Waterrecreatie en Cultuur/Steden. Met behulp van tabellen, grafieken en korte verklaringen wordt de huidige stand van zaken in n oogopslag inzichtelijk gemaakt.

Zo blijkt uit de uitgave Cultuur/Steden dat de bestedingen bij dagtochten enorm zijn gestegen; van 1.661 miljoen in de jaren 90/91 naar 2.355 miljoen in 95/96.
Verder valt af te lezen dat jongeren steeds minder belangstelling tonen voor traditionele cultuuruitingen. De brochure besteedt bovendien aandacht aan trends, waaronder de toename van het aantal buitenevenementen, de rusteloze toerist en excursies naar volkswijken.
De brochures kunnen worden opgevraagd bij AVN
(t 071 560 5959).

Blije consument besteedt meer

Stemmingen hebben effect op ons geheugen, ons (keuze)gedrag en oordeel. Een opgeruimde omgeving, een vriendelijke en snelle bediening: ze dragen bij om de klant of gast gunstig te stemmen. Is de relatie eenmaal goed, dan werken de positieve effecten door tot ver na het bezoek; de bezoeker komt vaker terug, beveelt het product of de dienst aan bij anderen en doet niet moeilijk als er een foutje gemaakt wordt.
Ieder heeft het vast zelf ervaren; de geur van vers gebakken brood in de supermarkt en muzak in de warenhuizen. Maatregelen die bedoeld zijn om ons in de ideale koopstemming te brengen. Ook in de culturele en de leisuresector blijkt het de moeite waard om te zorgen voor sfeerverhogende elementen. De Amerikaanse wetenschapper Gardner heeft een moodconcept ontwikkeld waaruit blijkt dat er een relatie bestaat tussen gedragingen van het personeel in een bepaalde omgeving en de stemming van de klant. Omgevingsfactoren en de inhoud van de communicatiestrategie hebben volgens Gardner invloed op de gemoedstoestand van bezoekers. Denk aan vakantieposters in de etalage van een reisbureau of muziek die door de telefoon klinkt, wanneer er nog andere wachtenden zijn.
Volgens Gardner is er sprake van een congruentie-effect. Als mensen in een goede stemming verkeren, zijn ze ook geneigd positief te handelen. Al zijn er ook de zogenaamde ‘feel-good-producten’, producten die juist gedijen bij een negatieve stemming. Een stapavond kan bijvoorbeeld een prima manier zijn om een slechte dag te vergeten. Wat niet wil zeggen dat de horeca floreert bij slecht gehumeurde bezoekers. De koopimpulsen van consumenten zijn het sterkst als men in een positieve stemming is. Op naar de blije consument.

Bron: Mastiek

468

Reactie verzenden

Share This