Selecteer een pagina

Bezoekersontwikkelingen attractieparken in 2002

Algemeen
Van de ongeveer 340 attractieparken in de wereld werd de top 50 parken wereldwijd in 2002 bezocht door niet minder dan bijna 251 miljoen bezoekers. Dat is zon 285.000 meer dan in 2001 en niet minder dan 5,5 miljoen meer dan de Top 50 had in 2000. De groei van de bedrijfstak komt bijna volledig door de bouw en opening van twee nieuwe heel grote spelers: de opening van DisneySea in Tokyo en de opening van Walt Disney Studios in Parijs. Daarnaast doet zich een soms sterke groei voor in de zich herstellende markten in delen van Azi, speciaal in Korea.


Tokyo DisneySea werd in september 2001 geopend, trok in het eerste volledige openingsjaar 12 miljoen bezoekers, maar deed de bezoekersscore van zusje Tokyo Disneyland terugvallen van bijna 18 miljoen in 2001 naar 13 miljoen! De concurrentie van een eigen nieuw park kostte Tokyo Disneyland 4,7 miljoen bezoekers!
Van de top 50 parken in de Verenigde Staten noteerden er in 2002 29 een lager bezoekersaantal dan in 2001, 15 een gestegen aantal en zes hetzelfde aantal.
In de top 10 van de Europese parken was een teruggang van 4 % te zien, zodat het totale aantal in deze tien parken uitkwam op 41 miljoen tegen 43 miljoen in 2001. Het nieuwe Parijse park Walt Disney Studios slaagde er niet in om het totale bezoekersaantal van de twee Parijse giganten op te stuwen naar de verwachte 17 miljoen bezoekers. Samen bleven ze op 13,1 miljoen bezoekers steken. Eenzelfde beeld was te zien in Madrid waar het tweede Warner Bros Movie World na het Duitse Bottrop in 1996 opende. De zeer sterke concurrentie in Spanje dwong Warner Brothers Movie World om zijn verwachting van 3 miljoen bezoekers naar beneden bij te stellen. Aan het eind van het jaar moest het zich tevreden stellen met een toch respectabel aantal van 1.95 miljoen bezoekers. Parken die het heel goed deden in Europa waren in elk geval Europapark in Rust (Zuid Duitsland) dat het bezoekersaantal zag groeien van 3,1 miljoen in 2001 tot 3,3 miljoen. Ook onze eigen onvolprezen Efteling kan in haar jubileumjaar ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan (inclusief de bezoekersaantallen aan de WinterEfteling) met ruim 3,4 miljoen bezoekers bijzonder tevreden zijn. #

#De genoemde cijfers en bezoekersaantallen zijn ontleend aan Amusement Business, 23 december 2002. Auteurs Tim OBrien/Natasha Emmons & Juliana Koranteng.

Auteur: Reinoud van Assendelft de Coningh info@vanassendelftpartners.nl
468

Reactie verzenden

Share This