Selecteer een pagina

Bloeiend cultureel leven is een essentieel onderdeel van een duurzame samenleving

Algemeen
Triodos Bank staat voor vernieuwend bankieren. Dat wordt zichtbaar in een actief beleid van de ontwikkeling van duurzame energiebronnen, biologische landbouw en natuur- en milieubescherming. Daaraan dankt de bank de bijnaam de groene bank uit Zeist. Ook kunstenaars en culturele organisaties kunnen bij de Triodos Bank aankloppen voor financiering van projecten. De vraag is waarom ze daarvoor de Triodos Bank zouden kiezen en niet bij een gewone bank.


Triodos Bank is een relatief jonge, onaf-
hankelijke Nederlandse bank met vestigingen in Nederland (Zeist), Belgi (Brussel) en het Verenigd Koninkrijk (Bristol).
Triodos Bank staat voor vernieuwend bankieren. Dat wordt zichtbaar in een actief beleid van de ontwikkeling van duurzame energiebronnen, biologische landbouw en natuur- en milieubescherming. Daaraan dankt de bank de bijnaam de groene bank uit Zeist.
Ook kunstenaars en culturele organisaties kunnen bij de Triodos Bank aankloppen voor financiering van projecten. De vraag is waarom ze daarvoor de Triodos Bank zouden kiezen en niet bij een gewone bank. MMNieuws legde deze en andere vragen voor aan Matthijs Bierman, directeur van de Triodos Bank.

Triodos Bank staat voor duurzaam bankieren en benadrukt dat de bedrijven, instellingen en projecten die de bank ondersteunt een meerwaarde moeten bieden op sociaal, milieu en cultureel gebied. Wat verstaat de bank onder meerwaarde?
Wij willen op een positieve, ondernemende wijze de kloof overbruggen die er soms bestaat tussen het streven naar materile welvaart enerzijds en het streven naar duurzame levenskwaliteit anderzijds. Economische meerwaarde, winst, is een graadmeter voor een gezonde bedrijfsvoering. Maar pas als het streven naar winst in evenwicht wordt gebracht met het streven naar duurzaamheid creer je volgens ons echte sociale meerwaarde.

Zijn er algemene richtlijnen of beoordelen jullie per aanvraag wat die meerwaarde is?
Wij hebben criteria opgesteld waarin deze begrippen verder zijn uitgewerkt en waaraan alle afzonderlijke financieringsaanvragen worden getoetst. We gaan uit van drie Ps (People, Plannet en Profit), en wij kijken eerst naar de effecten voor mens en aarde en pas daarna naar de winstgevendheid. Bij ons staat de meerwaarde voor mens en natuur voorop.

Bepaalde (kunstenaars)projecten leveren misschien niet veel economisch rendement op. Is de bank dan toch bereid om deze te financieren?
De meeste bedrijven die wij financieren, streven niet naar winstmaximalisatie, maar naar een optimale winst. Het streven naar winst is voor ons ook niet het eerste waar we naar kijken. Het is wel een voorwaarde om een gezond bedrijf te kunnen uitoefenen. Het maken van winst staat bij ons in het teken van de duurzame ontwikkeling, wat inhoudt dat er zoveel winst moet zijn dat ook het project en de ondernemer zichzelf kunnen blijven ontwikkelen.

Wat wint Triodos Bank ermee om op deze manier zaken te doen?
Sinds onze oprichting in 1980 staan wij voor duurzaam bankieren en transparantie. Met je spaargeld kun je richting geven aan de toekomst. In de tijd dat het spaargeld bij de bank staat, worden er bedrijven mee gefinancierd. Het maakt verschil of je daarmee bijvoorbeeld opwekking van energie met fossiele brandstoffen financiert of zonne-energieprojecten. Steeds meer mensen kiezen ervoor om bewust met geld om te gaan en daarmee duurzame maatschappelijke ontwikkelingen te bevorderen. De winst is tweeledig. We mikken op een mooi financieel resultaat voor onze spaarders en beleggers n op maatschappelijk rendement.

Triodos Bank financiert verschillende projecten op het gebied van kunst en cultuur, zoals filmtheater Rialto, vereniging Haagse Kunstkring, het Nationaal Glasmuseum, het Korzotheater, Cinemien en Smart Project Space. Waarom zouden kunstenaars, culturele organisaties en gezelschappen bij jullie aankloppen en niet bij een gewone bank?
Wij vinden een bloeiend en zich ontwikkelend cultureel leven een essentieel onderdeel van een duurzame samenleving. Daarom financieren wij naast de genoemde projecten bijvoorbeeld ook de zogenaamde broedplaatsen in Amsterdam. Een team van accountmanagers onderhoudt de contacten met kunstenaars en culturele instellingen. Een ieder in het team voelt zich verbonden met de culturele sector. Het team is dus ook inhoudelijk genteresseerd en betrokken bij wat er in de sector gebeurt. We hebben een goede feeling voor wat er leeft in de culturele sector en kunnen zo ook heel adequaat ingaan op financieringsvraagstukken.

Triodos Bank heeft samen met Kunstenaars & Co een leen- en kredietregeling opgesteld voor kunstenaars. Wat is de achtergrond van deze samenwerking?
Wij willen graag het cultureel ondernemerschap stimuleren vanuit onze bancaire kennis van zaken. Voor kunstenaars is het vaak moeilijk om bij een bank een krediet te krijgen. Zij hebben vaak een onregelmatig inkomen of verdienen geld met activiteiten die voor een bank niet altijd inzichtelijk zijn. Triodos Bank is met Kunstenaars & Co een innovatieve samenwerking aangegaan, omdat wij toch graag financiering willen verstrekken aan kunstenaars. Samen hebben wij een interessant product ontwikkeld waarbij de ervaring en expertise van beide organisaties optimaal wordt ingezet.

Een klein deel van het jaarlijkse totale schenkingsbedrag van Stichting Triodos Fonds gaat naar kunst- en cultuurinitiatieven. Hoe verloopt de toezegging van die schenkingen, verhoudingsgewijs naar het aantal aanvragen per sector? Of beoordelen jullie per aanvraag en niet sector gerelateerd?
Naast de bank die leningen verstrekt hebben wij binnen de Triodos Bank Groep ook een fonds dat op bescheiden schaal donaties verstrekt. Aanvragen worden beoordeeld op originaliteit en impact: worden er mensen door geraakt? Donaties aan culturele projecten zijn echter afhankelijk van schenkingen die wij daarvoor ontvangen. We willen graag een groter budget voor de kunsten. Zo hebben we kortgeleden een steunfonds opgericht voor The Maverick Convention, een enthousiaste onderneming van kunstenaar Karel Goudsblom.

Zien jullie de laatste jaren een stijgende tendens van financieringsaanvragen vanuit de kunst- en cultuursector?
Ja, zeker. De overheid trekt zich steeds meer terug uit de culturele sector. Dit betekent dat kunst- en cultuurprojecten steeds meer door private partijen gefinancierd worden. Wij zien een toenemend aantal financieringsaanvragen uit de sector en spelen daarop in. Maar wij willen ook met productontwikkeling bijdragen aan nieuwe financieringsmogelijkheden voor de culturele sector.

Hoe ziet jullie marketing- en communicatiestrategie eruit? En hoe zorgen jullie ervoor dat mensen bekend raken met de bank?
Steeds meer mensen kennen ons via artikelen in de media. Daarnaast adverteren wij natuurlijk met onze producten. We raken meer en meer bekend als de groene bank uit Zeist. Vorig jaar waren wij veel in het nieuws met onze activiteiten op het gebied van microkrediet in ontwikkelingslanden. Dankzij de opkomst van internet kiezen steeds meer mensen om te bankieren via een online bank zonder kantorennetwerk. Ook van die trend profiteren wij.

Auteur: Esther van den Elzen evandenelzen@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This