Selecteer een pagina

Boek: Alles wat u altijd al wilde weten over de nieuwe economie

Inventarisatie van de nieuwe economie

Algemeen

De belangrijkste ideen en theorien over de nieuwe economie zijn nu gebundeld in John Middeltons Alles wat u altijd al wilde weten over de nieuwe economie. Werk van vijftig vooraanstaande auteurs, wier mening over fenomenen als globalisering, reorganisaties door toedoen van e-commerce en de gevolgen voor individuele medewerkers van grote invloed zijn geweest op de ontwikkeling van wat we tegenwoordig met een vage term aanduiden als nieuwe economie, worden samengevat en van commentaar voorzien.
De auteur van deze compilatie selecteerde en becommentarieerde deze standaardwerken vooral op hun waarde in invloed. Technologische ontwikkelingen zouden niet te stuiten zijn en e-business zou alles veranderen. Inmiddels horen we gelukkig ook de nodige tegengeluiden: hoe kan het dat het afgelopen jaar veel dot.com-bedrijven failliet gingen? Komt het traditionele zakendoen in het nauw? Groeien de bomen nog wel tot in de hemel? Hoe vind je als manager nog je weg in deze (schijnbaar) tegenstrijdige informatie?

Gezien het gebrek aan een eenduidige en bevredigende verklaring van de nieuwe economie als fenomeen zou Alles wat u altijd al wilde weten over de nieuwe economie wel eens het complete overzicht in boekvorm van de nieuwe economie kunnen zijn.
Meteen al in de eerste bespreking van Robert Baldocks The last days of the giants komen twee aandachtsgebieden aan bod, waar grote n kleine organisaties de komende jaren mee te maken krijgen. De meeste bedrijven hebben zich altijd beperkt tot het verkopen van een product of dienst. Ondernemingen zullen echter meer moeten gaan denken in termen van oplossingen en, nog een stapje verder, in het bevredigen van bepaalde intenties van een klant. Dit vergt vaak een totale cultuuromslag binnen een organisatie.

Een ook voor de culturele en leisuresector pregnante trend betreft de ontwikkeling dat aanbieders van diensten niet altijd rechtstreeks te maken zullen hebben met consumenten, maar met door hen aangewezen inkooporganisaties. Deze intermediairs zullen vragen om met interessante aanbiedingen te komen

Alles wat u wilde weten bevat verder een uitgebreide begrippenlijst en een overzicht van met commentaar voorzien overige boeken rond dit thema.

Auteur: MH
Referenties: John Middeleton, Alles wat u altijd al wilde weten over de nieuwe economie. Uitgeverij Thema, 2002. ISBN 90 5871 012 2
468

Reactie verzenden

Share This