Selecteer een pagina

Boek: Baanbrekend denken

Baanbrekend denken

Algemeen

Creativiteit, innovatie en baanbrekend denken zijn instrumenten tot strategisch voordeel. Veel organisaties zien inspiratie als een ongrijpbaar en niet te managen fenomeen. Toch zijn er wel degelijk bewezen strategien om creativiteit te sturen en aan te moedigen. Je moet er veelal wel eerst even iets over lezen. Harvard Business Review heeft een aantal van de beste ideen en gedachten uitgegeven over het organiseren van innovatie. In de bundel Baanbrekend denken wordt een aantal van deze publicaties samengevat en belicht.
Teresa Amabile pleit in de eerste verhandeling voor een mentaliteitsverandering bij managers. De zakelijke doelstellingen van managers kunnen heel goed samengaan met creativiteit. Creativiteit bestaat immers uit drie factoren: expertise, het vermogen om flexibel en inventief te denken, en motivatie. De eerste twee factoren zijn tegen niet geringe kosten te benvloeden, maar het zou veel effectiever zijn om de motivatie van medewerkers te verbeteren.
Dorothy Leonard en Susaan Straus ontwikkelden het begrip
creatieve abrasie: je laat mensen met verschillende visies op elkaar reageren. Als manager moet je je namelijk realiseren dat mensen verschillende denkstijlen hanteren: analytisch of intutief, conceptueel of ervaringsgericht, sociaal of onafhankelijk, logisch of waardegestuurd. Het is goed wanneer partners met een verschillende kijk op de wereld samenwerken, zeker onder het motto
innoveer of raak achterop!
Eileen Morley en Andrew Silver bestudeerden de productie van de film Night Moves van Arthur Penn en bogen zich over de randvoorwaarden voor een goede samenwerking tussen film units: afdelingen met verschillende taken. Het succes van film units is er mede afhankelijk van of men het juiste personeel bijeen kan krijgen. Hoe kun je in zon omgeving motiveren en sturen zodat men zich aan de planning houdt en de spanning aankan die werken in afzondering soms met zich meebrengt?

Net als voor elke inspanning is er voor innovatie talent, vindingrijkheid en kennis nodig. Peter Drucker benadrukt dat innovators bij het zoeken naar nieuwe mogelijkheden vooral ook moeten kijken naar eenvoudige, gerichte oplossingen voor rele problemen.

Auteur: MH
Referenties: Baanbrekend denken, Harvard Business Review, Thema Uitgeverij, ISBN 90 5871 341 5
468

Reactie verzenden

Share This