Selecteer een pagina

Boek: Begrippenlijst Merken

Wegwijs in de wereld van het merk

Algemeen

Dagelijks ontstaan er nieuwe termen, en met name op het gebied van de nieuwe media is het bijna niet meer bij te houden. Daarom is de nieuwe Adfo Begrippenlijst Merken, met meer dan 1200 begrippen en uitdrukkingen uit de wereld van de marketing-communicatie, een praktisch en handig naslagwerkje, ook al is de informatie al weer verouderd bij publicatie. De lijst legt vooral nadruk op de nieuwe terminologie. De uitgever verwacht blijkbaar veel van dit concept, want binnenkort kunnen we andere begrippenlijsten verwachten over de volgende onderwerpen: communicatie, media, retail marketing, webmarketing en direct marketing.
Naast de reguliere Nederlandse terminologie vermeldt de Begrippenlijst Merken ook de Engelse vertaling. Wanneer een Engelse term inmiddels meer is ingeburgerd verwijst de Nederlandse term naar de uitleg bij het Engelse lemma. Ook zinvol is het vermelden van namen van personen die aan de wieg van een begrip hebben gestaan, hetzij doordat zij een theorie hebben ontwikkeld, hetzij dat ze anderszins onlosmakelijk aan een term verbonden zijn.
Een paar interessante voorbeelden:
A-topmerk: Eng. premium brand, upscale brand; een A-merk (zie ald.) dat voldoet aan hoge eisen van exclusiviteit; behoort doorgaans tot de specialty goods; syn. eersteklasmerk, topmerk, topmerkartikel.
Bewuste merkentrouw: Eng. brand loyalty; het door de consument bij herhaling en voor langere tijd kopen van hetzelfde merk met voorbijgaan aan alternatieven. Bewuste merkentrouw is sterker dan onbewuste merkentrouw (zie ald.) en deze weegt weer zwaarder dan merkenvoorkeur (zie ald.); zie ook merkentrouwhirarchie.
Brand vitality: Eng. de vitaliteit of levenskracht van een merk. Deze wordt volgens S.B.A. Ahlers (1996) bepaald door de mate waarin het merk onderscheidend (differential) en relevant (in staat behoeften te bevredigen) is voor de consument.

Auteur: MH
Referenties: Henk Huizinga, Begrippenlijst Merken. Adfo Specialist Group, Samsom, 2000. ISBN 90 14 07133 7
468

Reactie verzenden

Share This