Selecteer een pagina

Boek: Communicatief Management tussen macht en communicatie

Management van macht en communicatie

Algemeen

De rol van macht en communicatie in organisaties is altijd prominent, zeker als het erom gaat hoe er intern gecommuniceerd wordt. Communicatieprocessen verlopen echter niet optimaal wanneer de machtsverhoudingen niet goed geregeld zijn en vice versa. Nadruk op communicatie kan de besluitvorming verhullen en vertragen. Nadruk op macht kan de broodnodige creativiteit en uitwisseling van ideen dwarsbomen.
Communicatief Management van Martin Hetebrij geeft een overzichtelijke analyse van machts- en communicatieprocessen.
De resultaten van deze analyse laten zien waar de grote knelpunten ontstaan bij veranderingen in de organisatie. Hoe, waar en in welke vorm benvloeden macht en communicatie een organisatie en hoe kunnen zij optimaal worden toegepast om de organisatie te verbeteren? Deze vragen worden behandeld tegen de achtergrond van de theorie van het communicatieve handelen van sociaal filosoof Jrgen Habermas. Communicatief Management is een praktische visie, ontwikkeld in de praktijk van uiteenlopende sectoren, met name bij de inrichting van enkele grote IT-service-organisaties.
Het boek biedt een groot aantal praktische inzichten in de competentieontwikkeling in organisaties in de profit en in de non-profitsector. De auteur staat uitvoerig stil bij ontwikkelingen in de directe leefomgeving zoals individualisering als onderdeel van modernisering. Na een evenwichtige beschrijving van communicatievormen en machtshandelingen geeft Hetebrij in het tweede deel van zijn boek meer praktische aanbevelingen om de kwaliteit van discussies, informatieoverdracht, persoonlijke geprekken en innerlijke gesprekken als proces te verbeteren.
Communicatief Management besluit met de roep om collectieve leerprocessen tussen gelijksoortige organisaties om van elkaars ervaringen te leren. Nu ook in de culturele sector fusies resulteren in grotere organisaties zullen macht en communicatie steeds belangrijker begrippen worden.

Auteur: MH
Referenties: Communicatief Management tussen macht en communicatie, Martin Hetebrij, Samsom, 2000, ISBN 90 14 07210 4
468

Reactie verzenden

Share This