Selecteer een pagina

Boek: Een Internetter leest niet

Een internetter leest niet

Algemeen

Weleens van de MUD gehoord? De Multi User Dungeon staat voor een real-time gespreksomgeving in een virtuele ruimte. Handig toch die jargonlijstjes in de meeste publicaties over internet. Zo ook in Een internetter leest niet! waarin praktische aanwijzingen gegeven worden voor het combineren van een tijdschrift met een website.

Geschreven door Theo Stielstra, chef redactie van de digitale Volkskrant, beschrijft dit handzame boekje talrijke tips en voorbeelden bedoeld voor managers bij ondernemingen en overheden die overwegen een relatiemagazine te combineren met een website. De lezer krijgt stapsgewijs antwoord op
vragen als: Kan een website iets toevoegen aan een tijdschrift?, Wat kan ik bereiken met online adverteren? en Hoe kan ik de band met de lezers/gebruikers onderling
versterken?

Met name het antwoord op deze laatste vraag gaat in de richting van het ontwikkelen van een community rond de website en het blad. Betrokkenheid is een bekend begrip, maar kan met het ontwikkelen van een website nog meer gestimuleerd worden.

Het vierde hoofdstuk gaat nader in op de gedachte achter de titel: lezen vanaf een scherm verloopt een kwart trager dan vanaf papier; waar je op papier honderd woorden hebt, moet je het op een webpagina in vijftig woorden doen. Ook is de aandacht snel verslapt en is de lezer vertrokken via de vele buttons en banners of vindt de wachttijd op die prachtige illustraties te lang. Tien taaltips om deze effecten te minimaliseren zijn dan ook op hun plaats.

Verder bevat het boekje een aantal eye-openers ten aanzien van het gebruik van banners en andere communicatiemiddelen. Geadviseerd wordt om banners vooral hun communicatiekracht te geven op de site waarop ze staan en niet alleen gefixeerd te zijn op het aantal gebruikers dat ermee naar de eigen site wordt gelokt.

Auteur: MH
Referenties: Een Internetter leest niet, Stielstra, Th. (1999), Scripta Media, Amsterdam, f 020 638 7156
468

Reactie verzenden

Share This