Selecteer een pagina

Boek: Het effect van reclame, reclamekenners analyseren 25 bekroonde EFFIE cases van Result DDB, 1988-1999

Effect van reclame?

Algemeen

De EFFIE is de enige Nederlandse reclameprijs die zich richt
op de effectiviteit van de campagne. De winnende reclamecampagnes moeten in belangrijke mate hebben bijgedragen tot het marketingsucces van de onderneming. Het reclamebureau Result DDB geeft in Het effect van reclame een overzicht van 25 van zijn campagnes die de laatste tien jaar een bronzen, zilveren of gouden EFFIE hebben gewonnen. Van Even Apeldoorn bellen… van Centraal Beheer tot Vertrouw op
homeopathie van VSM.

25 reclamekennners waaronder Giep Franzen van Giep Franzen & Company en Willem Frederik van Raaij van de Erasmus Universiteit geven hun visie op de verschillende campagne. Dat levert veel lof op, maar er zijn ook kritische geluiden. Volgens Giep Franzen, reclamekenner bij uitstek, blijft het moeilijk om de reclame-effectiviteit van de EFFIE-cases aan te tonen. De diverse beschrijvingen geven achtergronden van de campagne weer, maar aantoonbare samenhang met het tot stand komen van het effect ontbreekt. Ook blijft onduidelijk in hoeverre andere marketing mix variabelen een rol hebben gespeeld. Giep Franzen en Theo van Vugt (Adformatie, weekblad voor reclame, marketing en media) roepen zelfs om harde cijfers, controleerbare feiten, helderheid en duidelijkheid. Bij de Advertising Effectiveness Award van het Engelse IPA (Institute of Practioners in Advertising) lijkt dat volgens hen beter te lukken.

Toch geven de EFFIE-cases een interessant overzicht van tien jaar succesvolle Result DDB reclamecampagnes met het verhaal achter de campagne: marktontwikkelingen, doelstellingen, strategie, concurrentiepositie en resultaten. Het boek is bedoeld voor
genteresseerden in reclame en marketing. De verschillende commentaren op de campagnes zijn relativerend en onderhoudend.

Auteur: PhS
Referenties: Het effect van reclame, reclamekenners analyseren 25 bekroonde EFFIE cases van Result DDB, 1988-1999. ISBN 90 9012419 5
468

Reactie verzenden

Share This