Selecteer een pagina

Boek: Het Kwaliteitstheater

Het Kwaliteitstheater

Algemeen

Het etiket kwaliteit lijkt een modeverschijnsel. Toch verdiept de organisatie van kwalitatieve aspecten binnen bedrijven en instellingen zich nog steeds. Het voldoen aan eisen en wensen van in- en externe relaties is voor managers en ondernemers immers altijd al van belang geweest. Met name onder aandeelhouders en financiers dringt het idee door dat kwaliteitsverbetering leidt tot rendementsverhoging. Bij kwaliteitsmanagement gaat het om sterk wisselende interne en externe wensen en eisen van de klant. Jan Maas en Marjan Hoogendijk schreven Het Kwalteitstheater, een rollenspel voor managers en adviseurs. Onder het motto: De goede coach tracht het beste uit mensen naar boven te halen en niet zozeer hen iets te leren, biedt deze publicatie een voorstelling van scnes en presenteert rollen die managers en adviseurs daarin (kunnen) spelen, als acteur, toeschouwer, regisseur of decorbouwer. De auteurs beschrijven het schouwspel in organisaties als adembenemend, inspirerend, (melo)-dramatisch, komisch, gruwelijk of ontroerend. De manager kan het stuk bepalen, maar zich ook achter zijn rol verschuilen. In dat geval daagt Het Kwaliteitstheater uit tot het spelen van een andere rol. Uiteindelijk moeten managers en adviseurs het spel gaan doorzien. Elke rol in Het Kwaliteitstheater wordt door de vaak prikkelende illustraties geaccentueerd. Het idee is al eeuwenoud en wordt ook al sinds jaar en dag overdacht. Dat heet tegenwoordig: kwalisofie: filosoferen over kwaliteit, de juiste vragen stellen, balanceren tussen denken en doen. Managers zullen niet alleen op hun rendement worden afgerekend, maar steeds meer op de rol die zij vervullen. Het Kwaliteitstheater levert in kort bestek een aantal technieken en vaardigheden die nodig zijn om diverse rollen te spelen.

Auteur: MH
Referenties: Het Kwaliteitstheater, samengesteld door KMAB organisatieadviseurs, Samsom, ISBN 901406277 x
468

Reactie verzenden

Share This